zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tevredenheid over werkplek zorgt voor meer betrokkenheid

8 maart 2016 - Tevredenheid over de werkplek hangt positief samen met de betrokkenheid van werknemers bij een organisatie. Werknemers die keuze en zeggenschap hebben over hun werkplek en manier van werken zijn het meest betrokken.

Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een wereldwijd onderzoek van Steelcase, uitgevoerd onder 12.480 kenniswerkers in zeventien landen.


 
De onderzoeksgegevens, verzameld door onderzoeksbureau Ipsos, laten zien dat een derde van alle medewerkers niet betrokken is bij zijn of haar werk en de organisatie. Dit zijn de vijf belangrijke conclusies van het onderzoek:
 
•             Medewerkersbetrokkenheid correleert met de mate van tevredenheid over de werkomgeving
Volgens het onderzoek tonen medewerkers die zeer tevreden zijn met meerdere aspecten van hun werkplek ook een grote betrokkenheid. Voor veel organisaties zijn daarin nog veel stappen te nemen, want slechts dertien procent van de onderzochte kenniswerkers is erg betrokken en erg tevreden met zijn werkplek. Voor ontevredenheid over de werkplek en weinig betrokkenheid geldt dezelfde samenhang. Elf procent van de kenniswerkers is erg ontevreden over het kantoor en toont ook amper betrokkenheid.
 
•             Betrokken medewerkers hebben meer zeggenschap over hun manier van werken
Een onderscheidend kenmerk van betrokken medewerkers is dat zij vaak een grote mate van keuzevrijheid en zeggenschap hebben over waar en hoe ze werken. Dit komt doordat de kantoorruimte deze mogelijkheden daadwerkelijk biedt en doordat zij hierbij worden gesteund door het management. Dit betekent ook dat zij hun privacy beter kunnen managen en zich beter kunnen concentreren op hun werk, als dat nodig is.
 
•             Er is nog steeds twee keer zoveel vaste technologie als mobiele technologie in gebruik
Hoewel mobiele apparaten voor persoonlijk gebruik wereldwijd allang gemeengoed zijn, laat deze studie zien dat binnen organisaties mensen het nog steeds twee keer zo vaak met "fixed technology" als met mobiele apparatuur moeten doen. Maar liefst 86 procent van de kenniswerkers wereldwijd maakt nog gebruik van een vaste telefoonlijn en 80 procent van desktopcomputers. De percentages voor flexibele apparaten liggen een stuk lager: laptops (39 procent), mobiele telefoons (40 procent) en tablets (dertien procent).
 
•             Traditionele werkvormen blijven bestaan
Over de hele wereld zien de meeste kantoren er hetzelfde uit: een combinatie van open ruimtes en privékantoren. Veruit het grootste gedeelte van de werkenden (drie vierde) werkt in een individueel of gedeeld privékantoor. Er zijn echter grote verschillen tussen landen en Nederland behoort tot de meest progressieve, met volledig open kantoorlandschappen en flexplekken.

•             Culturele context is van invloed op de mate van betrokkenheid
De meest betrokken medewerkers zijn afkomstig uit opkomende economieën, waar mensen andere verwachtingen van hun werkomgeving hebben dan in Westerse landen. Werkenden uit India en Mexico zijn het meest tevreden en betrokken, terwijl Fransen, Belgen en Spanjaarden de minste betrokkenheid tonen. Het land, de cultuur en de verwachtingen spelen allemaal een rol bij de mate van betrokkenheid en tevredenheid met de werkplek, zo laat het onderzoek zien.

Strategisch middel
Steelcase wil laten zien dat de fysieke werkplek een strategisch middel is om de medewerkersbetrokkenheid te verbeteren en welke veranderingen de meeste impact hebben: "Voor organisaties die vooruit willen is het belangrijk om met een open blik te kijken naar de verschillende factoren die medewerkersbetrokkenheid beïnvloeden. De werkplek is één van die factoren, dat laat dit onderzoek duidelijk zien," aldus Christine Congdon, director of research communications. "Vooral zeggenschap over de werkplek is daarbij belangrijk. De meest betrokken medewerkers hebben veel inspraak in hoe zij hun eigen werksituatie kunnen inrichten. Ze kunnen bijvoorbeeld afhankelijk van hun gemoedstoestand en de taak die ze op dat moment moeten uitvoeren, kiezen waar ze in het kantoor werken en op wat voor een soort werkplek. Een goed ingerichte werkplek kan bovendien dienen als weerspiegeling van de bedrijfsstrategie, het merk en de cultuur – ook dat beïnvloedt de betrokkenheid."
 
Het volledige rapport kunt u hier downloaden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie manieren om u voor te bereiden op de mobiele werkplek voor meerdere generaties
 De toekomstige werkplek van generatie Z
 De toekomst van de werkplek
 Social software op de werkplek voorkomt braindrain
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10