Omzet eigen merken supermarkt stijgt tijdens Paasweek
7 maart 2016 -
Tijdens de Paasweek ligt de omzet van eigen merken van de supermarkten gemiddeld vijf procent hoger dan in andere weken. In 2015 was gemiddeld 43,5 procent van de totale supermarktomzet eigen merk tijdens Pasen.
Normaal ligt de omzet van eigen merken op 41,5 procent. De stijging komt vooral doordat er met Pasen meer luxe producten van het eigen merk, zoals AH Excellent, PLUS Moment en Lidl Delicieux, worden aangeboden. Maar ook het standaard eigen merk is dan meer in trek.
Prognose Paasomzet 2016
Dit jaar wordt een paasomzet van 776 miljoen euro verwacht. Dit is een stijging van 1,5 procent ten opzichte van de omzet tijdens de Paasweek van 2015.
Verschuiving top vijftien Paasartikelen
In de top vijftien aan Paasartikelen hebben de assortimentsgroepen bakproducten en rundvlees de plaatsen ingenomen van overig vlees zoals gourmetschotels en buitenlandse kazen. De top vijf artikelen tijdens Pasen zijn gevuld brood/paasbrood, onderleggers/toastjes, ijs desserts, voorgebakken brood en maaltijdsalades.
Stijging omzetgroei februari 2016
De supermarktomzet is in februari met 1,8 procent gestegen naar 2,58 miljard euro. In februari 2015 was dit 2,54 miljard. De omzet per kassabon daalde met -0,4 procent naar 22,09. Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg in februari echter met ruim twee procent.