zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nieuwe inrichting Nederlandse binnensteden noodzakelijk door online shopping

3 maart 2016 -  Na de recente faillissementen van grote winkelketens als V&D, Perry Sport en Aktiesport is de toekomst van de Nederlandse binnenstad een veelbesproken onderwerp. Passantenstromen nemen af en de leegstand van winkels en kantoren neemt toe.

Beleidsmakers, retailers en vastgoedeigenaren maken zich zorgen over de vitaliteit van de binnensteden. Daarom presenteert de expertgroep ‘Future Retail City Centre’ van Shopping Tomorrow vier toekomstscenario’s voor de mogelijke (her)inrichting van Nederlandse binnensteden.



Groei online shoppen
Uit recent onderzoek van Shopping Tomorrow blijkt dat het aandeel online winkelen ten opzichte van offline winkelen - gemeten in omzet - naar verwachting groeit van negentie procent in 2015, naar 38 procent in 2020. Consumenten ervaren online winkelen als gemakkelijk en het ruime productaanbod wordt als primaire reden genoemd om het internet boven fysiek winkelen te prefereren. Voor consumenten die vandaag de dag de stad nog boven het internet verkiezen, gaat het om de buyer experience en de persoonlijke benadering. Echter, het is de vraag in hoeverre de binnensteden ook in de toekomst ten opzichte van het online winkelen voldoende onderscheidend vermogen hebben om bezoekers te blijven trekken.

Winkels overbodig?
"Worden winkels op den duur overbodig in de binnenstad?" vraagt Enny van de Velden, Managing Director van CCV, zich hardop af. Samen met Shikko Nijland, Managing Partner van Innopay was zij voorzitter van de expertgroep ‘Future Retail City Centre’. "Je kunt je namelijk afvragen of consumenten de stad nog wel ingaan als online shoppen ook een beleving wordt. Het meest vernieuwende scenario dat wij hebben geschetst is Fun at Home, waarbij er dankzij virtual reality en augmented reality vanuit huis zoveel mogelijk is dat we serieus rekening moeten houden met een toekomst waarbij de binnenstad geen retail-functie meer vervult."

Vier scenario's
De vier scenario’s die in het rapport beschreven worden zijn: Home as a Shop, Fast & Easy, Fun at Home en Experience City. Deze scenario’s variëren van volledig vanuit huis shoppen (inclusief virtuele passpiegels en 3D-printers) waarbij het winkelen geïntegreerd is in het huiselijk domein (Home as A Shop) tot en met een scenario waarbij de binnenstad het hart is van alle activiteiten die verder gaan dan winkelen alleen (Experience City). Een ander scenario richt zich op gemak en snelheid waarbij een bezoek aan de binnenstad draait om efficiënt winkelen (Fast & Easy). Het laatste scenario (Fun at Home) gaat uit van meer beleving bij het shoppen vanuit huis met behulp van virtual en augmented reality. Gemeenten spelen een cruciale rol in de ruimtelijke ordening van Nederlandse binnensteden. Zij kunnen op vrijwel iedere plek in de beslisketen invloed uitoefenen. Daarom richten de conclusies van dit rapport zich primair op gemeenten en worden er stappen beschreven die gemeenten vandaag al kunnen ondernemen op weg naar een toekomstbestendige binnenstad in 2030.

Experience Cities
"Er zal in Nederland plek zijn voor slechts een beperkt aantal Experience Cities," licht Van de Velden toe. "Dit betekent dat een groot aantal gemeenten op zoek moet naar een andere bestemming voor de binnenstad en rekening moet houden met een scenario waarbij de retail een andere rol krijgt. Een goed voorbeeld hiervan is het ‘Fast & Easy’-scenario. Hierbij gaan we ervan uit dat consumenten zich online oriënteren op producten. Omdat sommige producten adviesgevoelig zijn, willen consumenten  ze toch eerst even zien, aanraken of passen voordat ze ze kopen.

Download hier het volledige rapport.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Consument wil vlotheid, veiligheid en video bij online shoppen
 Online shopper slaat 's avonds zijn slag
 Mobiele websites nog steeds vaak niet gebruiksvriendelijk
 Langzame apps en websites verjagen online shopper
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10