zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Waarom u het technisch beheer van Oracle applicaties niet zou moeten uitbesteden

2 maart 2016 - "Het eindeloze rijtje met voordelen heb ik altijd paraat. Toch zou ik dit artikel willen aangrijpen om eens de advocaat van de duivel te spelen. Immers, technisch beheer uitbesteden is voor veel, maar zeker niet voor alle organisaties, de juiste keuze."

Dit stelt Jean-François Bloem, ommercieel manager bij MCX.  Hieronder geeft hij vier redenen om niet uit te besteden, maar het technisch beheer in huis te houden.


 
Specifieke bedrijfskennis
Ieder nadeel heb z’n voordeel. Dit Cruyffiaanse gezegde geldt ook zeker voor het uitbesteden van technisch beheer. Het voordeel van uitbesteden is namelijk dat je werk overlaat aan zeer specialistische vakmensen. Zij weten immers alles van technisch beheer én alles over de Oracle systemen. Echter door het feit dat zij voor meerdere organisaties werken, kunt u niet verwachten dat ze ook volledige kennis hebben van uw bedrijfsprocessen. In veel gevallen is dat ook niet nodig, maar als u werkt met applicaties die dermate aangepast zijn aan uw bedrijfsprocessen, kan het handiger zijn om technisch beheer intern te regelen.

Legacy
Ook organisaties die kampen met veel legacy kunnen overwegen of het niet handiger is om het technisch beheer intern te beleggen. Vaak zijn deze legacy-systemen dermate verouderd en zo specifiek opgebouwd, dat het meer tijd en geld kost om een beheerpartij alles te laten uitzoeken, dan zelf iemand verantwoordelijk te maken voor het technisch beheer. Let wel: wat als de kennis van de legacy de organisatie uitvloeit? Vaak zit deze kennis in de hoofden van de oudere werknemers. Wat gebeurt er als deze mensen bijvoorbeeld met pensioen gaan? Is er dan nog steeds voldoende kennis in huis?

Voldoende technische kennis
Het klinkt wellicht als een open deur, maar als er voldoende technische kennis in huis is dan kan een beheerpartij ook overbodig zijn. Vooral bij zeer grote organisaties is het vaak zo dat die kennis ruimschoots voldoende is. Bijkomend voordeel is dat deze mensen ook veel kennis van andere systemen binnen de organisatie hebben waardoor men meerdere systemen kan beheren.

Menselijk aspect
Hoe technisch het onderwerp ook is, bij het beheer van Oracle applicaties zijn altijd mensen betrokken. Ook van uw eigen organisatie of afdeling. Het kan heel goed zijn dat uw organisatie nog niet klaar is voor het uitbesteden van het technisch beheer. Door een beheerpartij wordt anders gewerkt dan medewerkers gewend zijn. Even langslopen omdat er iets niet werkt, is er niet meer bij. Ook dan is het goed om ermee te wachten, of het te laten. Draagvlak binnen de organisatie is immers één van de belangrijkste succesfactoren voor het laten slagen van een goede relatie met uw beheerpartij.
 

Liever zelf op onderzoek uit? Het ‘Handboek technisch beheer Oracle applicaties’ is gratis te downloaden via deze website.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Organisaties innoveren sneller met de cloud
 Bedrijven zijn zich niet bewust van voordelen van cloud agility
 Hoe mobile app development uw bedrijf kan maken of breken
 Platform-as-a-Service steeds belangrijker bij nieuwe hybrid cloudprojecten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10