29 februari 2016 -
De verkopen van klassieke auto’s van 25 tot 40 jaar oud zijn de laatste jaren sterk gedaald, als gevolg van aangescherpte fiscale regelingen. De import van auto’s van 25 tot 30 jaar is sinds 2011 met 95 procent afgenomen.
Daarentegen zijn de verkopen van klassiekers vanaf 40 jaar sinds 2011 met ruim 40 procent gegroeid.
Vrijstelling wegenbelasting
Auto’s ouder dan 25 jaar werden enkele jaren geleden zeer populair vanwege de vrijstelling van wegenbelasting. Vooral de jongere klassiekers, die ook vaak voor dagelijks vervoer werden ingezet. Om dit te ontmoedigen is de regeling in 2012 en 2014 aangescherpt. Deze aanscherping heeft duidelijk het door de overheid gewenste effect gehad: de sterke groei in verkopen tot en met 2011 is vanaf 2012 omgeslagen in een daling. Verkopen van klassieke auto’s van 25 tot 30 jaar zijn in zowel 2014 als 2015 jaarlijks met negentien procent gedaald. Ook verkopen van auto’s in de leeftijdscategorie van 30 tot 40 jaar dalen. Benzineauto’s van deze leeftijd zijn vrijgesteld van wegenbelasting indien zij van december tot en met februari niet rijden. Vanaf volgende week kunnen we deze klassiekers dus weer op de weg zien!
Meer belangstelling voor echte oldtimers
Auto’s ouder dan 40 jaar zijn veelal echte liefhebbersauto’s. Deze zijn nog steeds vrijgesteld van wegenbelasting. De belangstelling voor deze auto’s groeit. In 2015 stegen de verkopen hiervan met vijf procent. In 2011 zijn er 9.855 personenauto’s van 40 jaar en ouder gekocht door consumenten, in 2015 waren dat er 13.912; een groei van 41 procent over die periode.
Onder deze auto’s is Volkswagen veruit het meest verkochte merk, met de Kever als meest voorkomende model. Chevrolet en Daf groeiden vorig jaar opvallend sterk. Opvallend is verder een tweede Nederlands merk in de top twintig: Nekaf. Dit is vooral de Nekaf Jeep, de in Nederland gebouwde versie van de Amerikaanse legerjeep.
Hobby voor mannen
Kopers van deze klassieke auto’s zijn vooral mannen tussen 46 en 55 jaar. Ook ouderen kopen steeds vaker een klassieker; in 2015 steeg het aantal 65 plussers dat zo’n auto vanaf 40 jaar kocht met maar liefst 22 procent. Slechts dertien procent van deze klassiekers heeft een vrouwelijke eigenaar.
Import tot 30 jaar ingestort
Bij de import van klassieke auto’s is dezelfde ontwikkeling te zien als bij de verkopen. De import van auto’s van 25 tot 30 jaar oud nam in 2015 met dertien procent af. In 2011 werden er maar liefst 14.754 van dergelijke auto’s geïmporteerd, in 2015 waren dat er nog slechts 678, een daling van 95 procent. Ook in de leeftijdscategorie 30 tot 40 jaar oud zijn de aantallen ruim gehalveerd. Tegelijkertijd groeide de import van auto’s van 40 jaar en ouder vorig jaar met acht procent tot 2.560 stuks.
N.B. alle genoemde aantallen betreffen uitsluitend personenauto’s. Verkopen omvatten alle aan particulieren verkochte auto’s, zowel door autobedrijven (B2C) als door andere particulieren (C2C) verkocht.