Beleggers willen transparantie, ethiek en resultaat
22 februari 2016 -
Beleggers verwachten meer transparantie dan ooit tevoren. Volgens een onlangs gepubliceerd onderzoek van CFA Institute, verwachten beleggers van hun beleggingsadviseurs de hoogste ethische standaarden en houden zij rendementen enorm scherp in de gaten.
De enquête From Trust to Loyalty: A Global Survey of What Investors Wanteen vervolg op de Edelman/CFA Institute Investor Trust Study uit 2013, brengt de meningen in kaart van zowel retail- als institutionele beleggers wereldwijd. Uit de bevindingen blijkt dat beleggers regelmatige, heldere communicatie willen over kosten en openhartige gesprekken over belangenverstrengeling. De grootste kloof tussen de verwachtingen van de belegger en de realiteit heeft betrekking op kosten en resultaten. Klanten willen kosten die aansluiten bij hun belangen, die goed inzichtelijk zijn en die een afspiegeling zijn van de toegevoegde waarde die zij krijgen bij hun adviseurs.
Lat ligt hoger dan ooit
"De lat voor beleggingsprofessionals ligt hoger dan ooit," zegt Paul Smith, CFA, directeur en CEO van CFA Institute. "Retail- en institutionele beleggers verlangen zoals altijd sterke prestaties, maar beide groepen eisen ook verbeterde communicatie en begeleiding van hun vermogensbeheerders. Om vertrouwen op te bouwen moeten beleggingsprofessionals hun toewijding aan het belang van de klant tonen, in plaats van lege beloften over resultaten of een afgevinkt compliance-lijstje. Door dit effectief te doen helpen ze de wereld van het vermogensbeheer vooruit in een tijd waarin de samenleving haar toegevoegde waarde en relevantie in twijfel trekt."
Belangrijke bevindingen van de studie zijn onder andere:
- Het vertrouwen van retail beleggers in de financiële sector laat een significante stijging zien – van 50 naar 61 procent. Ongeveer de helft van deze stijging is afkomstig uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Australië. De andere helft vindt haar oorsprong in hogere absolute vertrouwensniveaus in markten die niet zijn opgenomen in de studie uit 2013, met name China, India en Singapore.
- Zowel retail- als institutionele beleggers zijn van mening dat financiële professionals tekortschieten wat betreft kosten, transparantie en resultaten. Voor retail beleggers is het belangrijkste aspect dat een vermogensbeheerder de fees en andere kosten volledig inzichtelijk maakt en betrouwbare veiligheidsmaatregelen in acht neemt. Dit wordt zelfs meer gewaardeerd dan het beschermen van hun portefeuille tegen verliezen. Institutionele beleggers vinden ethisch gedrag het belangrijkst, gevolgd door volledig inzichtelijke fees en andere kosten.
-Dat wil niet zeggen dat resultaten onbelangrijk zijn – 53 procent van de retail beleggers en 60 procent van de institutionele beleggers geven slechte resultaten aan als de voornaamste reden om van maatschappij te wisselen. Dit wordt gevolgd door kostenstijging, data-/vertrouwensbreuk, en gebrek aan communicatie/reactievermogen.
- 45 procent van de institutionele beleggers en 43 procent van de retail beleggers zouden bij een vermogensbeheerder weggaan als dataprivacy in het geding komt. Dit benadrukt het belang van cybersecurity in de huidige markt.
- Het onderzoek toont aan dat zodra een belegger de relatie met zijn adviseur evalueert naar aanleiding van een bepaald probleem, de meerderheid – 76 procent van de retail beleggers en 74 procent van de institutionele beleggers – waarschijnlijk binnen zes maanden opstapt."Hoewel een stijging in het algehele vertrouwen in de financiële dienstverlening netto positief is voor financiële professionals, zijn resultaten niet meer de enige ‘deal breaker’ voor beleggers," vervolgt Smith. "Zij blijven meer helderheid en service eisen van financiële professionals en met de opkomst van gerobotiseerde adviseurs hebben zij meer opties dan ooit tevoren. Als beleggingsprofessionals deze helderheid niet verschaffen, kunnen toezichthouders hen bovendien dwingen dit alsnog te doen, ten goede of ten kwade." Zorgen over wereldwijde markten
Beleggers maken zich zorgen over wereldwijde markten en geloven niet dat hun beleggingsadviseurs voorbereid zijn.
Beleggers maken zich steeds meer zorgen over de status van de wereldwijde financiële markten. Bijna een derde van de beleggers acht een nieuwe financiële crisis waarschijnlijk binnen de komende drie jaar (33 procent van de retail beleggers/29 procent van de institutionele beleggers). Dit percentage is aanzienlijk hoger in India (59 procent) en Frankrijk (46 procent). Bovendien gelooft slechts de helft van alle beleggers dat hun vermogensbeheerder "erg goed voorbereid" of "goed voorbereid" is (52 procent van de retail beleggers/49 procent van de institutionele beleggers) om hun portefeuille door een crisis heen te loodsen.
Regionale verschillen
Uit onderzoek blijkt dat wat beleggers belangrijk vinden aan financiële professionals significant verschilt per regio. Dit heeft gevolgen voor het succes van gerobotiseerde adviseurs.
Voor de komende drie jaar geeft de meerderheid van de beleggers in Canada (81 procent), de Verenigde Staten (73 procent) en het Verenigd Koninkrijk (69 procent) aan dat zij nog steeds meer waarde hechten aan de begeleiding van een beleggingsprofessional om hen te ondersteunen dan aan de laatste technologieën en tools.
Maar de meerderheid van retail beleggers in India (64 procent) en China (55 procent) en de helft van de beleggers in Singapore geloven dat toegang tot de nieuwste technologische platforms en tools het belangrijkste zal zijn voor het uitvoeren van hun beleggingsstrategie. 86 procent van de niet-professionele beleggers in India en 56 procent in China vindt een merk belangrijker dan de personen als het om vertrouwen gaat.
Dynamische wensen
"De resultaten van dit jaar laten een belangrijke scheiding zien tussen de behoeften van beleggers in meer ontwikkelde economieën en de economieën die de toekomst van de wereldwijde financiële sector vertegenwoordigen," zegt Smith. "De eisen van beleggers zijn aanzienlijk dynamischer geworden. Naast het leveren van prestaties moeten beleggingsprofessionals ook transparant zijn wat betreft kosten en investeringsbeslissingen, zorgen dat hun belangen aansluiten bij die van hun klanten, en krachtige maatregelen treffen ten behoeve van dataprivacy. De vermogensbeheerders die hierin een evenwicht vinden, creëren meer vertrouwen onder hun beleggers. Dit zal uiteindelijk de groei stimuleren."
Klik hier voor het volledige rapport en de enquêteresultaten.