Bedrijven die tijdig vernieuwen hebben een sterke reputatie
19 februari 2016 -
Elk jaar publiceert het Reputation Institute een reputatieranking van de 30 grootste Nederlandse bedrijven die in het afgelopen jaar allemaal onder een representatieve groep Nederlanders per maand gemeten zijn.
Gisteravond werden in het Gemeentemuseum Den Haag de awards uitgereikt door prof.dr. Cees van Riel, hoogleraar Corporate Communications aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit (RSM) en co-founder van het Reputation Institute.
Winnaar
De winnaar van dit jaar is Philips. Dit is de negende keer op een rij en een uniek wereldrecord. De belangrijkste verklaringen voor deze hoge positie zijn als volgt. (1) Het bedrijf wordt gezien als een hightech innovatief bedrijf dat producten levert die voor mensen relevant zijn. (2) Philips wordt gezien als een bedrijf dat vooral actief is op het gebied van licht en consumentenelektronica, categorieën die populair zijn bij het algemeen publiek. Ten slotte, (3) Philips wordt gezien als een echt Nederlands bedrijf, het is als het ware van ons.
Frans van Houten, CEO van Royal Philips Electronics, over dit succes: "We are honoured and extremely proud that Philips has achieved the top position in the Reputation Institute's ranking for a record ninth time. As we celebrate our 125th anniversary this year, this award underscores the strength of our brand and reinforces our mission to improve the lives of billions of people every year with meaningful innovations. While the company changes to capture the health technology and lighting opportunities in a rapidly evolving market, our reputation provides a solid basis for future success."
Zichzelf opnieuw uitvinden
Bedrijven die in staat zijn om zichzelf opnieuw uit te vinden, hebben een sterke reputatie. Philips en ASML hebben door deze reden een leidende positie in de Reputation Institute ranking van 2016. Ook KPN en PostNL laten een opvallende verbetering in hun reputatie zien. Beiden hebben in de ogen van het Nederlandse publiek een innovatieve oplossing gevonden voor de technologische en concurrentionele uitdagingen waar hun oude bedrijfsmodellen in het verleden geen antwoorden meer op hadden. Aan de onderkant van de Top 30 lijst van grootste Nederlandse bedrijven staat een groot deel van de banken en verzekeraars plus oliebedrijf Shell die allemaal gepercipieerd worden als minder innovatief in hun bedrijfsmodellen en daardoor een aanzienlijk lagere reputatiescore hebben gekregen van de gemiddelde Nederlander.
Uitdager
ASML is -net als vorig jaar- de uitdager van de nummer 1 positie van Philips. Op basis van het gemiddelde van twaalf maanden komt ASML slechts 0,3 punt te kort op een schaal van 0 tot 100. De verklaring voor de hoge score van ASML is drieledig: (1) ASML is een wereldtopper op het gebied van hightech, (2) er is bijna nooit negatieve publiciteit over ASML en (3) ASML biedt werkgelegenheid aan een grote groep hoog opgeleide mensen.
Bedrijfsmodellen
Volgens dr. Cees van Riel (hoogleraar aan de Erasmus Universiteit en Co-Founder van het Reputation Institute): "Bedrijven die op tijd en adequaat hun bedrijfsmodellen vernieuwen en waar op een duurzame manier relevante producten en diensten uit voortvloeien, worden beloond met een sterke reputatie. Hierdoor zijn zij in staat om tegen lagere kosten medewerkers en kapitaal aan te trekken en te profiteren van overheidsteun."
RepTrak
De rankings worden opgesteld met behulp van het RepTrak model, ontwikkeld door het Reputation Institute. Dit model meet reputatie door het onderzoeken van de gevoelens van mensen ten opzichte van ondernemingen (de ‘reputatie Pulse’), evenals de rationele basis voor hun mening die voortvloeit uit zeven ‘reputatieaanjagers’: 1) producten en diensten, 2) innovatie, 3) werkomgeving, 4) governance, 5) MVO, 6) leiderschap en 7) financiële prestatie. Elk bedrijf is beoordeeld op de bovengenoemde elementen door ten minste 300 mensen die bekend zijn met het bedrijf. Reputation Institute voert maandelijkse online onderzoek uit om de reputaties van de 30 grootste Nederlandse bedrijven onder het Nederlandse publiek te volgen. Dataverzameling vond plaats van januari tot en met december 2015 onder een representatieve steekproef. Het onderzoek naar de reputaties van de Nederlandse bedrijven is onderdeel van het wereldwijde reputatieonderzoek uitgevoerd door het Reputation Institute in meer dan 40 landen.