Leads lekken weg door kloof tussen marketing en sales
17 februari 2016 -
Bedrijven lopen conversie mis doordat ze koude leads onvoldoende opwarmen en op het verkeerde moment overdragen van marketing naar sales. Maar liefst 72 procent van de 250 onderzochte bedrijven dragen leads al na één contactmoment over van marketing naar verkoop.
Bijna 60 procent van de bedrijven heeft ook nog eens geen strategie om content in te zetten bij het opwarmen van relaties, zo blijkt uit de zesde Nationale B2B Leadgeneratie Benchmark, uitgebracht door ProSpex en GO2Socialmedia.
New Business
De centrale vraag van de Nationale B2B Leadgeneratie Benchmark 2016 is wat succesvolle bedrijven beter doen als het gaat om New Business. Op welke onderdelen moeten de marketing- en verkoopmix worden verbeterd nu het speelveld rondom de klantcommunicatie is veranderd door de inzet van Content Marketing principes en social media kanalen?
"Ondanks de nieuwe digitale mogelijkheden lijkt het gat tussen sales en marketing alleen maar groter te worden. Bij slechts dertien procent van de respondenten speelt marketing een rol bij de eerste opvolging van een lead. In zeven procent van de gevallen is alleen marketing verantwoordelijk. Bij de overige 87 procent speelt marketing helemaal geen rol en is de eerste opvolging alleen een salesfeestje. Dit lijkt het recept voor een rampspoedscenario. Immers, wie zorgt ervoor dat relaties opgewarmd worden als er geen directe sales opportunity is," vertelt Maxim Spek, algemeen directeur ProSpex.
Contentmarketing draagt bij aan succes
"Er zijn een aantal opvallende verschillen aan te duiden tussen bedrijven die wel en niet succesvol zijn in leadgeneratie. Succesvolle bedrijven zetten in 64 procent van de gevallen contentmarketing in met een uitgebreide set van middelen en kanalen die elkaar wederzijds versterken en in een logische volgorde worden aangeboden. Bij bedrijven die aangeven niet effectief te zijn in de leadgeneratie, zet maar 36 procent een vorm van contentmarketing in. Zeker daar waar contentmarketing geïntegreerd is in de klantstrategie en in de CRM implementatie, zien we grote voordelen ontstaan," aldus Marielle Dellemijn, directeur van Go2Socialmedia.
Stuurinformatie online gedrag zorgenkindje
In de B2B-markt vindt maar liefst 60 procent van het aankoopproces online plaats, voordat überhaupt een salesgesprek plaatsvindt. Succesvolle bedrijven zorgen dat ze goed inzicht hebben in het profiel van hun potentiële klant. Toch blijkt dat zo’n 30 procent van de bedrijven het websitebezoek niet te analyseren. 47 procent monitort het klikgedrag en 42 procent de verblijfsduur, maar men weet verder niets over de bezoekers.
Het is dan ook van belang om de tools en rapportages zo in te richten dat de resultaten als stuurinformatie gebruikt kunnen worden, zodat successen van verschillende content campagnes en content kanalen goed te monitoren zijn en er betere keuzes voor relevante doelgroepen en relevante content gemaakt kunnen worden.