Smartphones en tablets in trek om HR-zaken te regelen
17 februari 2016 -
Steeds meer Nederlandse medewerkers willen graag hun eigen HR-zaken op een mobiel device uitvoeren. Het percentage dat aangeeft een tablet of smartphone te willen gebruiken voor het uitvoeren van HR, is gestegen van 36 naar 41 procent.
Dit blijkt uit het jaarlijkse HR Benchmark-onderzoek van Raet onder 1.146 Nederlandse werknemers, 506 HR-managers en 117 bestuurders uit verschillende branches. De Nederlandse werknemer wil steeds meer de regie over eigen HR-zaken, bijna 70 procent van hen vindt dit belangrijk. Het wordt voor medewerkers steeds vanzelfsprekender om flexibel en mobiel met HR-zaken om te gaan.
Apps bieden uitkomst
33 procent van de medewerkers vindt tijdbesparing een belangrijke reden om HR-zaken via een mobiele app te regelen. Ook vinden ze het belangrijk dat ze hun HR-zaken tijd- en plaatsonafhankelijk kunnen uitvoeren (32 procent); mobiele apps kunnen hen hierbij goed ondersteunen. HR-processen die medewerkers het liefst via een HR-app willen regelen zijn het inzien van het rooster en ziekmeldingen doen (beide 66 procent), gevolgd door roosterwijzigingen doorgeven (63 procent) en het bekijken van salarisstrookjes (58 procent).
Tijd- en plaatsonafhankelijk
HenkJan van Commenee, productmanager e-HRM bij Raet: "Het onderzoek laat zien dat 64 procent van de medewerkers hun HR-zaken graag tijd- en plaatsonafhankelijk wilt regelen. Medewerkers vinden het steeds belangrijker dat ze zelf aan het roer staan van alles wat met hun eigen HR te maken heeft. Ze verwachten van hun werkgever dat zij dit digitaal ondersteunen. Niet alleen als het gaat om directe business-gerelateerde zaken. Het is belangrijk om medewerkers de juiste digitale middelen te geven om hun eigen HR-zaken te regelen, waar en wanneer dan ook. Niet alleen voor medewerkers zorgt dit voor groot gemak, ook de HR-afdeling wordt met e-HRM verlicht. Voor de HR-administratie scheelt de invoering van e-HRM immers veel tijd en het zorgt bovendien voor een betere informatievoorziening."