zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zorgverlener wil meer ondersteuning bij disfunctioneren

16 februari 2016 - Een kwart van de zorgverleners is in 2014/2015 geconfronteerd met een disfunctionerende collega. Zorgverleners hebben behoefte aan meer ondersteuning bij het omgaan met collega’s die minder goed functioneren.

Ook de begeleiding van de rehabilitatie van zorgverleners na een tuchtmaatregel is nog onvoldoende. Dat blijkt uit onderzoek onder leiding van Tijn Kool en Jan-Willem Weenink van het Radboudumc.


De onderzoekers stuurden tussen 2013 en 2015 twee maal een vragenlijst naar ongeveer 4.000 zorgverleners in Nederland en interviewden vertegenwoordigers van negen beroepsverenigingen en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Daarnaast hebben zij medewerkers van vijf organisaties gesproken die geconfronteerd zijn met een ernstig incident en interviewden de onderzoekers zestien zorgverleners aan wie een tuchtmaatregel was opgelegd. Hiermee geeft het onderzoek een indruk hoe de Nederlandse zorg omgaat met verminderd functioneren bij zorgverleners.

Rehabilitatie onderbelicht
Het onderzoek laat zien dat beroepsverenigingen voldoende aandacht geven aan de eigen verantwoordelijkheid van de zorgverlener bij goed functioneren en omgaan met verminderd functioneren van zichzelf en hun collega’s. Er is echter nog te weinig aandacht voor begeleiding naar weer goed functioneren van zorgverleners nadat ze minder hebben gefunctioneerd. Vooral zorgverleners die een corrigerende tuchtmaatregel hebben gekregen, kunnen baat hebben bij ondersteuning en begeleiding tijdens en na afloop van het tuchtproces, omdat een dergelijk proces zowel professioneel als privé een grote impact heeft, hetgeen kan leiden tot verminderde kwaliteit van zorg.

Open cultuur noodzakelijk
Meer dan een kwart van de bevraagde zorgverleners gaf aan het afgelopen jaar geconfronteerd te zijn met een disfunctionerende collega. Een groot deel daarvan zegt hierop actie te hebben ondernomen, met name door de betreffende collega of leidinggevende aan te spreken. Zorgverleners hebben echter behoefte aan meer ondersteuning bij het omgaan met zulke situaties. Ze weten vooral niet goed hoe om te gaan met situaties buiten de eigen organisatie. Het onderzoek bevestigt ook dat een open cultuur waar het gewoon is om elkaar aan te spreken op gedrag, belangrijk is voor de patiëntveiligheid. Ernstige incidenten ontstaan meestal na teamfalen in organisaties waar een transparante cultuur ontbreekt.

Academische werkplaats
Het onderzoek van het Radboudumc is tussen 2012 en 2015 uitgevoerd in opdracht van ZonMw binnen de Academische Werkplaats Effectief Toezicht, een samenwerking tussen de IGZ en de onderzoeksinstituten iBMG, EMGO+, IQ healthcare en NIVEL. Senior onderzoeker Tijn Kool: "De afgelopen jaren is er in de Nederlandse gezondheidszorg veel gebeurd om het optimaal functioneren van zorgverleners te stimuleren. Het is belangrijk om nu ook het omgaan met en de rehabilitatie bij verminderd functioneren van zorgverleners te verbeteren."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Checklist ontslag bij niet goed functioneren (disfunctioneren)
  De keten (z)onder stuur
 Aarzelende manager oorzaak van hoge ontslagvergoedingen
 'Financiële sector disfunctioneert door masculiene waarden'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10