Shell voor vierde jaar op rij meest favoriete werkgever
16 februari 2016 -
Shell is de meest favoriete werkgever van Nederland in 2015. Voor het vierde jaar op rij noemde de Nederlandse beroepsbevolking Shell het vaakst, gevolgd door (Air France-)KLM en de Rabobank.
Daarmee hoort Shell in het illustere rijtje van werkgevers als Philips en Rabobank die vier of meer jaar op rij tot meest favoriete werkgever werd gekozen.
Acht van de top-tien meest favoriete werkgevers verliezen wel sterk aan voorkeur onder de Nederlandse beroepsbevolking. De grote werkgeversmerken staan onder druk, terwijl de relatieve posities maar beperkt wijzigen. Dit onderschrijft de trend dat grote organisaties aan aantrekkelijkheid verliezen ten opzichte van bijvoorbeeld start-ups, mede als gevolg van reorganisaties, reputaties die onder druk staan en de beperkte investering in recruitment marketing en employer branding. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group onder 14.002 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking.
NS nieuw in de top-tien
Binnen de top-tien van meest favoriete werkgevers verandert er in 2015 weinig. Slechts één nieuwe werkgever meldt zich binnen de top-tien en dat is Nederlandse Spoorwegen op nummer negen. Een stijging van twee plekken ten opzichte van 2014. Defensie is daardoor uit de top-tien gevallen en gezakt van nummer acht naar nummer elf. Binnen de top-tien zijn een paar opvallende verschuivingen. Zo is de Rabobank terug in de top drie en heeft daarmee ‘het Rijk’ verdrongen. Het Rijk zakt van nummer drie naar nummer zeven. Een plaats waar zij de afgelopen jaren nagenoeg altijd terug te vinden was. De Belastingdienst is de grote winnaar met vier gestegen plekken naar nummer zes.
De top-25 ziet er als volgt uit:
Ranking 2015
Ranking 2014
Shell
1
1
Air France-KLM
2
2
Rabobank
3
4
Philips
4
5
Politie
5
6
Belastingdienst
6
10
Het Rijk
7
3
Google
8
9
Nederlandse Spoorwegen
9
11
ING
10
7
Defensie
11
8
ABN AMRO
12
17
Microsoft
13
32
Rijkswaterstaat
14
13
Unilever
15
16
Albert Heijn
16
26
ASML
17
22
Schiphol
18
15
KPN
19
20
GGZ
20
14
UMC Groningen
21
33
Heineken
22
21
Gemeente Amsterdam
23
39
UWV
24
44
Martini Ziekenhuis
25
114
Stijgers en dalers: Groningse ziekenhuizen in opmars
Ten opzichte van 2014 zien we een aantal (opvallende) werkgevers die sterk stijgen. Sterke employer brands als ABN AMRO, Microsoft en Albert Heijn winnen aan populariteit en bewegen terug naar de top tien waar zij eerder onderdeel van waren. Ook ASML is al jaren op rij bezig om te klimmen als meest favoriete werkgever en staat inmiddels op plek zeventien. Verder valt op dat het UWV twintig plekken is gestegen naar plaats 24 en dat de Groningse ziekenhuizen het goed doen (UMC Groningen en Martini Ziekenhuis). Waar stijgers zijn, zijn er ook dalers. Bedrijven die we vorig jaar nog terug zagen komen in de top 25 en er nu buiten vallen zijn Bureau Jeugdzorg (26), Achmea (27), DSM (28), Ministerie van Veiligheid en Justitie (29) en Apple. Deze laatste daalt het hardste van plek 23 naar 47.
Sterke werkgeversmerken mogelijk blijvend onder druk.
Gekeken naar de spontane voorkeur (preferred employers) van de Nederlandse beroepsbevolking, zien we dat elke werkgever in de top vijf substantieel heeft ingeleverd aan populariteit. Nagenoeg alle sterke werkgeversmerken leveren in op voorkeur onder de Nederlandse beroepsbevolking. Dat deze daling niet alleen toe te schijven is aan bijvoorbeeld reorganisaties of ongunstige berichtgeving bewijzen de groeiers Belastingdienst (+47,1 procent) en NS (+46,2 procent). Het is eerder de trend dat grote werkgevers aan populariteit verliezen die hiermee wordt onderschreven. Uit de top tien dalen in totaal acht employer brands aan populariteit. "Een sterk werkgeversmerk is essentieel voor het aantrekken en verbinden van talent aan de organisatie. Ondanks employer branding hoog op de strategische agenda staat, zien we in de praktijk dat de korte termijn acties de wervingsagenda domineren in de vorm van directe werving en sourcing/hunting. Met als gevolg dat grote organisaties alleen nog maar meer moeite zullen hebben om talent aan te trekken", aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group.
Top vijf
Afgenomen populariteit
1
Shell
-29,0 procent
2
Air France-KLM
-19,7 procent
3
Rabobank
-28,5 procent
4
Philips
-30,5 procent
5
Politie
-8,1 procent