9 februari 2016 -
Of u nu in het management zit, of op de werkvloer: er is waarschijnlijk geen tekort aan ideeën, ondernemerschap en bereidheid om nieuwe kansen te omarmen.
Volgens Euan Davis, Europees hoofd van het Center for the Future of Work bij Cognizant, ligt de uitdaging van innovatie bij grote bedrijven niet aan het gebrek aan goede ideeën, maar aan de bekwaamheid om ze te identificeren, ontwikkelen, behouden en om te zetten naar winstgevende bedrijfsproposities.
Breed begrip
Innovatie is een zeer breed begrip. Binnen organisaties kan het variëren van verbeteringen aan bedrijfsprocessen tot de ontwikkeling van een nieuw product. De bedrijfscultuur speelt een belangrijke rol bij een succesvol innovatieproces. Binnen veel bedrijven bestaat angst dat een innovatieproject mislukt. Het komt niet vaak voor dat bedrijven nieuwe ideeën stimuleren, uittesten en afblazen wanneer ze niks opleveren. Dat is niet voor niks, want succes van dit soort projecten is niet altijd gegarandeerd. In plaats daarvan moeten bedrijven het accent leggen op het veranderen van de bedrijfscultuur, waarbij het een gewoonte is om nieuwe ideeën te creëren en uit te dragen.
Innovatieprocessen
Bedrijven worstelen met innovatieprocessen. Nieuwe ideeën voeden en deze omzetten van spreadsheets naar bedrijfsproposities is niet eenvoudig, zeker op grote schaal. Om nieuwe ideeën effectief door de organisatie te pushen, is betrokkenheid van het senior management nodig. Deze betrokkenheid gaat verder dan alleen mondelinge ondersteuning en omvat financiering, het stimuleren van de juiste cultuur en rekening houden met de duurzaamheid van goede ideeën.
Oude methoden moeten op de schop
Doordat de markt zich in rap tempo ontwikkelt, kunnen bedrijven niet langer rekenen op een bepaalde groep mensen die met nieuwe ideeën komt. Tegenwoordig komt innovatie overal vandaan en bedrijven moeten dit aanmoedigen bij hun medewerkers – van de CEO tot leveranciers en klanten. Het positieve effect hiervan is vaak groter dan u denkt. Dit komt doordat medewerkers vanaf het begin betrokken zijn, waardoor zij zich persoonlijk betrokken voelen bij het proces. Zij zijn dan bereid meer tijd en moeite te steken in het ontwikkelen van een bedrijfspropositie waar ze gepassioneerd over zijn.
Begin met de context
Een grote zorg voor organisaties bij het betrekken van alle medewerkers in het innovatieproces, is de enorme hoeveelheid aan ideeën en hoe het kaf van koren kan worden gescheiden. Gelukkig zijn er efficiënte manieren om waardevolle ideeën te genereren door een paar simpele veranderingen in de uitvoering. Organisaties kunnen teams bijvoorbeeld aanmoedigen om ideeën te bedenken door hun dagelijkse frustraties in kaart te brengen en te bedenken hoe deze kunnen worden weggenomen.
Innovatielabs
Een andere manier om innovatie van de grond te krijgen is om een toegewijd innovatielab op te zetten, los van de core business-activiteiten. Deze afscheiding is cruciaal, zodat mensen vrij kunnen denken en niet vastzitten aan bureaucratie. De sleutel tot succes van een innovatielab is ideeën bedenken die problemen van klanten oplossen. Uiteindelijk heeft het geen zin om te innoveren en iets te creëren als klanten hier geen behoefte aan hebben. Innovaties moeten gebaseerd zijn op alledaagse discussies met klanten en medewerkers en moeten hun pijnpunten aanpakken.
"De rol van technologie in het innovatieproces kan niet worden ontkend," aldus Davis. "Of u het nu wilt of niet, technologie bevindt zich tegenwoordig in de kern van elk bedrijf. De mogelijkheden ervan kunnen gebruikt worden in de ideeën-fase. Het helpt bedrijven te bepalen en begrijpen hoe klanten zich gedragen en waar ze behoefte aan hebben. Bedrijven moeten daarna reflecteren, een prototype ontwikkelen en oplossingen testen, zodat ze op grote schaal kunnen worden ingezet."
Moeilijk
Sommige managers zien innovatie als iets moeilijks, een keuze, iets dat buiten de reguliere werkzaamheden valt en onderdeel is van het R&D-team. Anderen zien innovatie als onderdeel van hun dagelijkse werkzaamheden die hen helpt relevant te blijven in een markt waar de concurrentie groot is.
Laat het duidelijk zijn, de levensader van elk bedrijf ligt in het vermogen om zijn productportfolio te verbeteren, nieuwe ideeën te ontwikkelen en voortdurend te evolueren. Succesvolle leiders moedigen innovatie aan en begrijpen de context, mechanismen en meetbaarheid onderaan de streep. Hoe zij met innovatie omgaan wordt door de hele organisatie gevoeld en heeft uiteindelijk impact op het toekomstige succes van elk bedrijf.