zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Cadeaubonnen blijven vaak ongebruikt in de la liggen

5 februari 2016 - Een geschikt presentje vinden kan nogal een uitdaging zijn. Cadeaubonnen zijn dan de perfecte uitkomst. Meer dan vier op de vijf Nederlanders (84 procent) ontvangen ten minste af en toe een cadeaubon, een vijfde zelfs regelmatig.

Het is dus blijkbaar een populair cadeau om te geven. Toch worden cadeaubonnen niet altijd gebruikt door de ontvanger. Bijna een op de vijf Nederlanders (negentien procent) is op dit moment eigenaar van een of meerdere geldige, maar ongebruikte, cadeaubonnen die ze waarschijnlijk niet meer gaan inwisselen. Dit blijkt uit onderzoek van ActiePagina.nl.


 
Bonnen weggooien, weggeven of verkopen
Afgelopen feestdagen bestond acht  procent van de gegeven cadeaus in Nederland uit waardebonnen, giftcards of vouchers, wat neerkomt op bijna tien euro per persoon. Altijd handig om te krijgen zou je denken, maar toch geeft bijna twee derde (64 procent)  een cadeaubon die ze zelf gekregen hebben, weleens weg aan een ander omdat ze er zelf geen interesse in hebben. Een kwart (24 procent) van de Nederlanders is minder gul en verkoopt ongewenste bonnen gewoon weer. Een derde gooit ze weg.
 Ook blijkt het nog weleens lastig om een cadeaubon binnen een bepaalde tijd in te leveren. Bij meer dan een derde (36 procent) van de mensen die ooit een giftcard heeft gehad, is het ooit voorgekomen dat de giftcard niet meer geldig was toen ze hem wilden gebruiken. Bij een op de vijf Nederlanders komt dit zelfs vaker voor. Men is zich niet altijd bewust van de geldigheidsduur van de cadeaubon.
 
Bijna de helft vergeet dat ze cadeaubonnen hebben
Waarom wisselen sommige mensen cadeaubonnen niet in? In de meeste gevallen worden ongebruikte giftcards gewoon vergeten (48 procent) en een derde (34 procent) kan geen items naar smaak vinden in de (online) winkel. Een op de vijf geeft aan de ze de winkel of het merk sowieso niet leuk vinden. Bij offline bonnen is het handig dat de fysieke winkel in de buurt gevestigd is, want meer dan een kwart (26 procent) heeft ooit een bon niet ingewisseld omdat het bedrijf te ver weg of moeilijk te bereiken was.
 
Vouchers voor jezelf kopen
Cadeaubonnen en vouchers worden vaak voor een ander aangeschaft, maar de echte koopjesjagers weten al dat het ook loont om voor jezelf online op zoek te gaan naar cadeaubonnen of vouchers; online kunt u deze vaak met korting aanschaffen, zoals iTunes credit of cashback-acties die gelden voor cadeaubonnen. Een derde (32 procent) van de Nederlanders doet dit al en nog eens 43 procent kan zich wel voorstellen dit in de toekomst ook te doen.
"Met een cadeaubon geeft u als het ware flexibiliteit, want de ontvanger kan zelf bepalen wat hij of zij kiest en zit niet vast aan ongewenste cadeaus. Dit maakt giftcards ook zo populair, ook al zijn het niet de meest creatieve cadeaus," zegt Iwan Mouton, Partner Manager bij ActiePagina.nl. "Ook voor retailers zijn cadeaubonnen en vouchers een doeltreffend middel voor behoud en activering van potentiele klanten. Voorwaarde is wel dat de bonnen en vouchers flexibel inwisselbaar zijn via verschillende kanalen en apparaten, zodat het de klanten zo gemakkelijk mogelijk wordt gemaakt."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Cadeaus zonder stekker populair met feestdagen
 Vader krijgt dit jaar BBQ of tuingereedschap
 Cadeaukaart populairder dan kerstpakket
 Valentijnslessen voor managers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10