3 februari 2016 -
Het wordt steeds gebruikelijker dat schoonmakers overdag werkzaamheden verrichten. De overgrote meerderheid van de kantoormedewerkers schat het werk van schoonmakers hierdoor op toenemende waarde.
De grootte van een bedrijf speelt echter wel een significante rol in de attitude jegens schoonmakers. Hoe groter het bedrijf, hoe onpersoonlijker het contact met de schoonmaker. Dit en meer blijkt uit Europees onderzoek van Tork, onderdeel van SCA.
Onderdeel van bedrijfsimago
Een schone werkplek is zowel voor het bedrijf, alsook voor de werknemers zelf van groot belang. Daarover zijn organisatiebreed alle medewerkers het eens, hoe groot de onderneming ook is. Voor 84 procent van de respondenten heeft een schone werkplek een positieve invloed op de kwaliteit van hun eigen werk. Nog belangrijker is een schone werkomgeving echter voor de externe vertegenwoordiging: 92 procent is van mening dat het werk van schoonmaakpersoneel bijdraagt aan het imago van een bedrijf. Maar een gedetailleerde analyse van de resultaten op Europees niveau laat ook grote verschillen zien.
Contactfrequentie: duidelijk meer contactmomenten in grotere kantoren
40 procent van de werknemers dat werkzaam is bij een kantoor van 200+ werknemers, loopt dagelijks een schoonmaker tegen het lijf. In kleinere kantoren met minder dan tien werknemers is dat slechts vijftien procent.
Begroetingsnorm: groot en anoniem vs. klein en vriendelijk
Ondanks de hogere contactfrequentie bij grotere kantoren zijn de ontmoetingen in kleinere kantoren over het algemeen vriendelijker van aard. In bedrijven met minder dan 10 werknemers begroet 84 procent van de werknemers de schoonmakers altijd. In kantoren met meer dan 200 medewerkers is dat maar 71 procent.
Persoonlijke herkenning: Goedendag, mevrouw Schipper
Ook bij het herkennen van namen en gezichten zijn grote ondernemingen duidelijk anoniemer ingesteld dan kleine. In kantoren met meer dan 200 medewerkers kent slechts 37 procent de naam van de schoonmaker. In kantoren met minder dan 50 medewerkers is dat 60 procent.
Werkkleding: in grote bedrijven een grotere vereisten
In grotere ondernemingen (50+ werknemers) vindt 40 procent van de medewerkers dat schoonmakers een herkenbaar werkuniform moeten dragen. In bedrijven met minder dan 50 werknemers is dat 30 procent.
Feiten over de attitude jegens schoonmakers onder Nederlandse werknemers (ongeacht bedrijfsgrootte):
47 procent van de medewerkers kent de naam van de schoonmaker niet
75 procent van de werknemers ziet de schoonmaker als collega
31 procent van het kantoorpersoneel voelt zich er oncomfortabel bij om de schoonmaker in de sanitaire ruimte tegen te komen
44 procent van de respondenten maakt zelden tot nooit een praatje met de schoonmaker
Nederlandse werknemers over hun houding ten opzichte van schoonmakers op de werkvloer:
"Schoonmakers werken in een sociale context, waarin gesprekken en relaties met andere werknemers onderdeel zijn van het beroepsleven. Hoe beter we de synergie tussen schoonmakers en kantoormedewerkers begrijpen, hoe efficiënter wij organisaties kunnen helpen hun producten, diensten en processen zo efficiënt mogelijk in te richten. Zo kunnen we streven naar een goede co-existentie binnen de daytime cleaning. Want schoonmakers moeten zo effectief mogelijk te werk kunnen gaan binnen de sociale omgeving waarin zij opereren," vindt Renee Remijnse, marketingmanager bij Tork.
- Het complete, Europese onderzoeksrapport is hier inzichtelijk gemaakt. De Nederlandse resultaten vindt u hier.
Interessant onderzoek. Wellicht een idee om ook hier (het schoonmaak- en ander faciliterend personeel) op 1 maart (Nationale Complimentendag & World Compliment Day) even extra bij stil te staan? Kleine moeite, groot resultaat, want iedereen houdt van waardering.