zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie manieren om u voor te bereiden op de mobiele werkplek voor meerdere generaties

2 februari 2016 - Volgens Deloitte’s 2015 Global Human Capital Trends Report vindt slechts 22 procentvan de managers dat HR zich aanpast aan de behoeften van veranderende werknemers. Dit is een laag percentage, dat suggereert dat bedrijven wellicht niet tegemoetkomen aan de behoeften en wensen van (jongere) werknemers en dat HR hier kennelijk geen sturing aan kan geven.

Wat betekent dit voor het psychologisch contract met deze werknemers? "Deze kwestie is vooral interessant omdat Generatie Z de komende tijd de arbeidsmarkt betreedt; een generatie werknemers van negentienjaar of jonger. De komst van Generatie X,  die samenviel met een drastische verschuiving richting nieuwe technologie, leidde al tot een revolutie in werkrelaties. Welke nieuwe behoeften kunnen we verwachten met de komst van Generatie Z? En hoe gaan huidige werknemers hierop reageren? En hoe kunnen bedrijven zich voorbereiden om toekomstig succes en een goede concurrentiepositie te verzekeren?" vraagt Brian Berkouwer, Director HR & OD bij Ricoh Nederland zich af.


 
Generatie Z
Generatie Z verwacht zelf zeker grote veranderingen dankzij hun intrede op de arbeidsmarkt. Volgens een recent onderzoek in opdracht van Ricoh, denkt 65 procentvan Generatie Z impact te zullen hebben op de arbeidsmarkt dankzij nieuwe manieren van werken. Eén van de grootste uitdagingen voor organisaties is daarbij het verschil in de stijl van werken. 30 procentvan Generatie Z noemt een gebrek aan flexibele werktijden een bron van frustratie. Deze visie wijkt sterk af van die van andere generaties, voornamelijk van die van babyboomers. Ook hebben drie keer zoveel personen uit Generatie Z interesse in organisaties die technologie inzetten om efficiënter te kunnen werken. Dit zal wellicht wrijvingen veroorzaken wanneer de vier generaties gaan samenwerken. Iets wat al is opgemerkt door Generatie Z: 43 procentgeeft aan gefrustreerd te raken van een gebrek aan communicatie door collega’s.
Innovatieve bedrijven 
Generatie Z heeft veel meer interesse in het werken voor organisaties die innovatief zijn en écht het verschil maken. Sterker nog; meer dan twee keer zoveel personen als bij de andere generaties zegt te willen vinden in een werkgever.
"Het is duidelijk dat organisaties vooral de manier waarop informatie gedeeld wordt moeten veranderen om tegemoet te kunnen komen aan de behoeften van alle de vier generaties. Informatie uitwisselen was ooit eenvoudig. Binnen een duidelijke hiërarchie en één werkcontext, veelal vanuit één afdeling in een fysieke omgeving is de communicatie-infrastructuur relatief eenvoudig te ontwikkelen. Door autonomie rond werktijden, horizontale sturing, het deel uitmaken van veranderende coalities, door groeiende globalisering en mobilisatie, is dit vandaag de dag anders. En die verandering en complexiteit zal zich de komende jaren alleen maar verder ontwikkelen," aldus Berkouwer.
 
Drie aspecten
Berkouwer signaleert drie aspecten die organisaties anders dienen in te vullen:
 
Hulpmiddelen
De wens van Generatie Z om autonomie, ontwikkeling en verandering komt voort uit de door geavanceerde technologie gedreven wereld waarin zij zijn opgegroeid. E-commerce en social media hebben geleid tot een generatie die eraan is gewend dat hun behoeften vrijwel meteen kunnen worden geuit en vervuld. Dit betekent dat zij de meeste interesse hebben in innovatieve organisaties….. met een missie die de onderneming overstijgt. Denk aan SpaceX, Virgin of Hyperloop; bedrijven die zich ongeremd, eigenzinnig en technologisch snel ontwikkelen met een unieke kijk op communicatie en arbeidsrelaties. Zij enablen deze relaties door onorthodoxe werkomgevingen te creëren waarin samenwerking optimaal wordt gefaciliteerd, met geïntegreerde video-conferencing, document management en digitale communicatiemiddelen. 

Processen
Organisaties moeten vloeiende, real-time manieren van informatie delen mogelijk maken. Daarmee op een effectieve manier inspelen op de behoeften die ontstaan dankzij de steeds flexibelere, mobiele werkpatronen. Technologieën als cloudoplossingen pakken een deel van deze problemen aan, maar organisaties zullen meer veranderingen moeten omarmen. Werkprocessen transparanter, eenvoudiger en adaptiever maken; medewerkers invloed geven om de processen te verbeteren en aan te passen aan de businessbehoeften (in plaats van andersom).Oftewel; medewerkers de kans geven om autonomie te verwerven binnen en over de processen. 

Mindset
Het allerbelangrijkste is dat organisaties hun mindset moeten aanpassen om toptalent aan te trekken en te behouden. De huidige aannamen over samenwerken, coördinatie, sturing en control moeten op de Board-agenda komen. Dat hoeft geen filosofische discussie te zijn, het kan ook heel eenvoudig. Wat is het effect van 5G op samenwerking, hoe kunnen virtuele teams vanuit verschillende locaties samenwerken en hoe kan dit worden ondersteund met audio en videocommunicatie, digital signage en smart building concepten? En welke medewerkers- en managementstijl hoort hierbij? Welke arbeidsrelatie en arbeidsvoorwaardenset past daarbij? De oplossingen zijn er…maar het begint met een visie en mindset. De bedrijfsstrategie gaat daarom dan ook veel verder dan alleen het stimuleren van omzet.

Potentie 
"Het goede nieuws is dat 88 procentvan de werknemers van alle generaties inziet dat een arbeidsmarkt met meerdere generaties potentie heeft. Toch zullen werkgevers samenwerking moeten stimuleren. De arbeidsmarkt is erg competitief en het gevecht voor het behoud van toptalent zwelt steeds meer aan. De overgang naar een 4G werkplek zal zijn plekje bovenaan de zakenagenda moeten zien te vinden," besluit Berkouwer.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De vijf meest voorkomende storingen op de mobiele werkplek
 Tien redenen om workshifting te omarmen
 Nederland loopt achter met mobiele werkplekken
 De toekomstige werkplek van generatie Z
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10