zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Schade door een bug in je website. Wie gaat dat betalen?

1 februari 2016 - Jurgen is dol op drones. Inmiddels heeft hij een flinke collectie en hij merkt dat steeds meer mensen er ook een willen. Ondernemend als hij is, besluit Jurgen zijn eigen webshop voor drones te starten. Hij schrijft zich in bij de Kamer van Koophandel en vindt via Google een webbouwer die voor een mooie prijs zijn winkel wil bouwen. Maar al snel na livegang blijkt de website niet goed te werken. Hierdoor kunnen klanten vaak niet bestellen en gaan betalingen verkeerd. Wat kan Jurgen doen?

Door: Sylvia Bense, senior jurist bij DAS



Geef een herkansing
De websitebouwer moet de webshop opleveren zoals afgesproken. Dat is niet gebeurd en Jurgen komt daar te laat achter omdat hij geen testperiode heeft afgesproken met de bouwer. Wat Jurgen nu het beste kan doen is de bouwer in gebreke stellen en hem vragen de website te repareren. Daarvoor moet hij wel voldoende tijd geven. 14 dagen is meestal redelijk. En als Jurgen klaagt is het heel belangrijk dat hij dat schriftelijk doet. Komen hij en de bouwer uiteindelijk bij de rechter terecht, dan kan Jurgen in elk geval laten zien dat hij geklaagd heeft. Een schriftelijke klacht hoeft trouwens geen boos bericht te zijn. Een vriendelijk verzoek is vaak genoeg.

Wacht niet met je klacht
Beland je in dezelfde situatie als Jurgen? Zorg er dan voor dat je direct klaagt als je ontdekt dat iets niet werkt of verkeerd is geleverd. Ook al vind je het vervelend of heb je eigenlijk andere dingen aan je hoofd. Klaag je te laat, dan sta je juridisch niet sterk. Het kan je dan zelfs overkomen dat de rechter vindt dat de leverancier helemaal niets hoeft te vergoeden of herstellen.

Je geld terugeisen
Je zult zien: meestal kom je er samen met de leverancier uit. Maar tref je een vervelende leverancier die weigert zijn fout te herstellen? Dan mag je de opdracht ontbinden en het geld terugeisen. Maar dat kan alléén als je de opdrachtgever eerst in gebreke hebt gesteld en hem de kans hebt gegeven zijn fout te herstellen. Gaat de leverancier ook niet in op je ontbindingsverzoek? Dan kun je het beste even juridische hulp inschakelen.

Wie betaalt gemiste inkomsten?
Natuurlijk is het voor Jurgen niet alleen vervelend dat de website niet werkt zoals afgesproken. Hij heeft ook inkomsten gemist, omdat bestellingen niet binnenkwamen. Kan hij daar ook nog iets mee? Ja, hij kan de websitebouwer aansprakelijk stellen, maar Jurgen moet dan wel bewijzen dat klanten die nu niet besteld hebben dat wel hadden gedaan als de website had gewerkt. En dat is lastig. Zelfs als het hem lukt om genoeg bewijs te verzamelen kan het zijn dat hij uiteindelijk met lege handen staat. De kans is namelijk groot dat de websitebouwer zijn aansprakelijkheid voor schade en gevolgschade heeft beperkt of uitgesloten is zijn de voorwaarden. Maar met een flinke dosis geluk treft Jurgen een leverancier die zijn voorwaarden niet op orde heeft.

Een probleem met een van je leveranciers kan je altijd overkomen. Komen jullie er samen niet uit? Dan is het fijn om hulp achter de hand te hebben. Vraag direct jouw Je weet maar nooit-voucher aan voor €25 kennismakingskorting op juridische hulp van Flexx van DAS.

Dit is een gesponsord nieuwsbericht van Flexx van DAS.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jouw boekhouding voor een maatpak: zo ruil je zakelijk zonder gedoe
 Werken in de cloud: heel fijn tot het een keer misgaat
 Doe je zaken via Whatsapp? Pas dan goed op je woorden
 Je droom betalen met crowdfunding, wat zijn de regels van het spel?
 
 
reacties
 
NumoQuest®  |   | 
1-02-2016
 | 
13:15 uur
Een bijzonder zinnig artikel. Als professional uit de IT branche zijn een aanzienlijk aantal zaken zelfs bij IT professionals klaarblijkelijk ondergeschoven kinderen blijken.

Opzet en aanzet
Laat je een website, of om het even een app of software maken, dan zijn de volgende zaken van minimaal belang;

- Opzet en bouw
Uiteraard moet je, ook als je zelf geen IT professional bent, goed op je netvlies hebben wat het is dat je wil. Maak een goede lijst met functionaliteiten die je wil.

Werk iets uit met kleuren en huisstijl. Dit laatste is voor jezelf belangrijk omdat een website, app, software een onderdeel van jezelf, je bedrijf is. Je visitekaartje dus.

- Inhoud
Kijk goed rond hoe succesvolle organisaties hun website hebben opgestart. Zij maken vaak gebruik van bepaalde kleurstelling, indeling en inhoud. Kopieer niet blindelings maar leer van de kennis en ervaring van anderen. Het zijn je eerste verdiensten

- testen
TESTTESTTEST! Ik kan dit niet vaak genoeg zeggen. Menig 'bouwer' zet zaken in elkaar en on line, zonder gedegen testen. Test niet alleen maar laat een 'beta' on line zetten voor een week of twee en vraag vriend/collega en anderen mee te kijken en te testen.

Laat je niet door anderen over kleur of inhoud en stijl adviseren maar test functionaliteiten. Je huisstijl hoeft niet iedereen aan te spreken maar misschien een bepaalde doelgroep. Juist dit laatste is erg subjectief.

- opleveren
Wie levert wanneer wat op? Dit is een keiharde eis. Mocht iemand dit uit eigen vrije wil voor je doen is dat iets anders dan wanneer het een zakelijke afspraak word. Houd jezelf en de leverancier dan ook aan deadlines en accepteer niet snel vertragingen.

In grotere en kleinere contracten maakt men vaak genoeg gebruik van bepaalde boeteclausules.

Een allerlaatste TIP!
Zorg dat JIJ de broncode van de software in handen krijgt. Je zult niet de eerste zijn die ziet dat jouw format, bij gebleken succes, plots door alles en iedereen word gekopieerd.

Het is geen garantie voor maar je staat plots een stuk sterker in om het even welk proces. Al helemaal als je verborgen een clausule hebt staan waarbij je en verborgen als ook goed leesbaar opvallend, aan geeft dat je bij misbruik/kopiëren altijd aangifte zal doen.

Hoe klein je denkt te zijn, dit zijn minimale zaken om aan te denken.

Succes.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10