22 januari 2016 -
Uitgesteld tv kijken is populair in Nederland. Een groot deel van de huishoudens kijkt tv-programma’s (terug) via on demand platforms. NPO.nl (voorheen Uitzending Gemist) is het meest populair, gevolgd door RTL XL, Kijk.nl en NLziet.
NPO.nl is onbetwiste marktleider
Bijna vier op de tien Nederlandse huishoudens (39 procent) kijken uitgesteld tv via on demand platforms van de publieke omroep en commerciële zenders. NPO.nl heeft de meeste kijkers (36 procent). Daarna volgen RTL XL (zestien procent), Kijk.nl (vijf procent) en NLziet (een procent). Meer dan de helft van de gebruikers van deze platforms kijkt ongeveer drie uur per week uitgesteld tv. De andere helft van de gebruikers kijkt minder dan één keer per week.
RTL XL kijkers: jonge vrouwen
De verhouding tussen mannen en vrouwen is bij de NPO.nl-gebruikers min of meer in evenwicht. RTL XL en Kijk.nl hebben meer vrouwelijke kijkers; bijna zes op de tien. Daarnaast trekt vooral RTL XL veel jonge kijkers. Ongeveer de helft (46 procent) is tussen de achttien en 35 jaar. Van de NPO.nl-kijkers is slechts 33 procent tussen de achttien en 35 jaar.
Niet alleen via tv-scherm
NPO.nl wordt ruim 40 procent van de tijd via het tv-scherm bekeken. RTL XL en Kijk.nl bekijkt men minder via het tv-scherm (30 procent van de tijd) en vaker via schermen van andere devices. Vooral de tablet en smartphone zijn populaire schermen bij kijkers van RTL XL en Kijk.nl.