22 januari 2016 -
50 procent van de ICT-beslissers werkzaam bij grote organisaties geeft aan nog nooit van de term ‘Internet of Things’ (IoT) te hebben gehoord. Onder MKB’ers en ZZP’ers is dit respectievelijk 72 en 74 procent.
Dit blijkt uit de jaarlijkse Internet of Things-Barometer die TNS NIPO in opdracht van KPN uitvoerde onder 2.600 zakelijke ICT-beslissers in Nederland. De bekendheid met IoT is wel toegenomen ten opzichte van vorig jaar: toen gaf 67 procent van de ICT-beslissers bij grote organisaties aan nog nooit van IoT te hebben gehoord.
Algemeen beeld
Indien de ondervraagde er wel van heeft gehoord, beperkt de kennis zich veelal tot het algemene beeld van apparaten die aangesloten zijn op het internet. De voorbeelden die hierbij worden genoemd zijn de slimme thermostaat of de slimme koelkast.
Verbonden aan het internet
KPN wordt door alle segmenten het vaakst spontaan genoemd als gevraagd wordt naar welke ICT- en telecomaanbieders ook aanbieder zijn van IoT-toepassingen. Jasper Snijder, directeur New Business bij KPN: "Het is opmerkelijk dat een relatief groot aantal ICT-beslissers nog nooit van de term heeft gehoord. Zeker omdat Internet of Things alleen maar belangrijker wordt. Experts voorspellen dat in 2020 25 miljard dingen verbonden zijn met het internet. Dat komt neer op 50 verbindingen per persoon. Het is belangrijk tijdig op deze ontwikkeling aan te haken en nu al goed na te denken over waar bedrijven in zouden willen investeren. IoT biedt zowel grote als kleine ondernemingen kansen om efficiënter en effectiever te opereren. De grote kracht en winst van IoT zit in de combinatie van nieuwe diensten, procesverbeteringen en productiviteit."
Investeren in IoT
Zowel de bekendheid, het gebruik als de plannen om (verder) in IoT-toepassingen te investeren, zijn het grootst bij bedrijven in het grootzakelijke segment. Zo geeft binnen dit segment 25 procent aan meer te willen investeren. Onder MKB’ers geeft twaalf procent van de ondervraagden aan te willen investeren in IoT.
Indien er plannen zijn om te gaan investeren, verwacht 61 procent van de organisaties dit met name binnen nu en een jaar te gaan doen. Smart Utility wordt het vaakst genoemd als sectoren om in te investeren. Vooral MKB’ers (39 procent) en ZZP’ers (40 procent) geven aan te willen investeren in Smart Utility-toepassingen. Respondenten uit het grootzakelijke segment hebben de meeste interesse in Smart Industry en Utility.