19 januari 2016 -
Coaching is het stimuleren van bestaande vaardigheden en het ‘aanmoedigen’ van de ontwikkeling van nieuwe kwaliteiten. Niet door eigen kennis over te dragen, maar door het leerproces van de gecoachte te stimuleren en te laten ontstaan.
Acht op de tien werknemers geeft aan coaching belangrijk te vinden. Dit geldt vooral voor jongere werknemers (tot 34 jaar), hiervan geeft zelfs 90 procent aan dat zij behoefte hebben aan coaching. Dir schrijft Express.be.
Leeftijd leidinggevende
Naarmate de leeftijd van leidinggevenden toeneemt, nemen volgens eigen zeggen ook de coachende kwaliteiten toe. De beleving van de capaciteiten van een coachend leidinggevende verschillen nogal tussen werknemers en leidinggevenden. Hoewel 91 procent van de leidinggevenden zegt te beschikken over coachende eigenschappen, vindt slechts 63 procent van de werknemers dat zij een coachende leidinggevende hebben.
Vijf vuistregels voor goede coachingtechniek
1. Ontwikkel een persoonlijke stijl in coaching
Het is zeer belangrijk voor de groep om te laten zien wat u wilt. Waar wilt u met deze mensen naartoe? Welke doelen stelt u? En hoe bereikt u die? Het team moet in u en de doelen geloven. U moet uw mensen enthousiast maken om samen een doel te bereiken waarin u als coach de leider bent.
2. Investeer in relaties
Een team creëren is zeer belangrijk. Investeer daarom in relaties met de groep maar ook met de mensen onderling. Sterke relaties binnen een groep heeft als resultaat dat ze voor elkaar willen vechten en daardoor samen meer kunnen bereiken.
3. Plan ambitieuze doelstellingen
Plan ambitieuze doelstellingen in samenwerking met de betrokkenen. Zorg wel dat je dit doet in samenwerking met de betrokkenen zodat ook iedereen erin gelooft en ziet dat het doel haalbaar is.
4. Breng het coachingstraject op gang
Zorg dat alles op gang komt, dat de mensen gaan samenwerken om hun doelen te bereiken. Zorg dat alles wat u plant ook uitvoerbaar is, stel dus realiseerbare doelen!
5. Zorg voor feedback en leermogelijkheden
Na het gehele proces is het tijd voor feedback. Welke doelen zijn gehaald en welke niet. Waarom hebben we die niet gehaald en wat hebben we hiervan geleerd. Hierdoor weet u voor de volgende keer wat wel en wat niet te doen.
Goed presteren en leren
Coachend leidinggeven is gericht op het goed presteren én leren van medewerkers. Niet alleen op de korte, maar ook op de lange termijn. Uiteindelijk is haalt u met coachend leidinggeven betere resultaten zowel voor uw medewerkers als voor uzelf.