zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Investeren in ‘mobile’ loont

19 januari 2016 - Uit onderzoek van Red Hat blijkt dat investeringen in ‘mobile’ lonen. Zo geeft 74 procent van de respondenten, die werkzaam zijn bij een bedrijf dat gebruikmaakt van key performance indicators (KPI’s) om het succes van een mobiele applicatie te meten, aan dat ze een positieve return on investment (ROI) behalen.

Uit onderzoek komt tevens naar voren dat 85 procent van de organisaties gebruikmaakt van KPI’s om het succes van hun mobiele app te meten. Negen procent gebruikt andere methoden. Het resterende deel meet mobiel succes niet.



Mobiele strategie
Uit het ‘mobile maturity’ onderzoek blijkt dat 52 procent van de respondenten claimt een volledig geïmplementeerde mobiele app-strategie te hebben. Daarnaast zei 90 procent van plan te zijn de investeringen in de ontwikkeling van mobiele apps in 2016 te verhogen. Van de groep met een volledig geïmplementeerde mobiele app-strategie maakt 96 procent gebruik van KPI’s om het succes van apps te meten. Red Hat gaf Vanson Bourne de opdracht om de meningen van IT-besluitvormers uit 200 organisaties op het gebied van mobiele app-ontwikkeling in kaart te brengen. Het bedrijf wil hiermee onder andere meer inzicht verkrijgen in hoe respondenten met een mobiele app-strategie het succes van hun mobiele apps aan de hand van KPI’s evalueren.
Respondenten erkennen de noodzaak om de effectiviteit van mobiel te volgen, en de meerderheid (85 procent) doet dat door gebruik te maken van KPI’s. Van alle respondenten die gebruikmaken van KPI’s is het voor de respondenten uit de Verenigde Staten het meest waarschijnlijk dat ze een positieve ROI rapporteren (79 procent), ten opzichte van die uit West-Europa (68 procent). Maar vier procent van de respondenten rapporteert een negatieve ROI van hun mobiele app-programma’s, en één op de zes (16 procent) rapporteert een ROI van nul. Verder heeft zeven procent van de organisaties geen inzicht in het ROI-niveau dat hun organisatie behaalt met een mobiele app.
De organisaties die het succes van mobiele apps bepalen aan de hand van gedefinieerde KPI’s en die de meest positieve ROI behaalden, kwamen uit de maakindustrie en de branches telecom en constructie. De verdeling is als volgt:
 
  • Maakindustrie – 92 procent
  • Telecom – 83 procent
  • Constructie – 83 procent
Dit werd gevolgd door:
 
  • Retail – 76 procent
  • Distributie en transport – 75 procent
  • Bedrijfsdienstverlening – 71 procent
  • Financiële dienstverlening – 69 procent
  • IT – 66 procent
  • Chemie en farmaceutica – 56 procent
De verantwoordelijkheid gaat verschuiven
Uit het onderzoek blijkt dat 72 procent van de respondenten van organisaties die op dit moment KPI’s traceert ervan overtuigd is dat senior IT en hun managers verantwoordelijk zijn voor het bijhouden van het succes van mobiele app-ontwikkeling. Zeventien procent vindt dat dit de verantwoordelijkheid is van de line of business heads, en elf procent zegt dat dit de verantwoordelijkheid is van de baas of het hoofd mobiliteit. In het komende jaar verwachten de respondenten echter een verschuiving te zien. 43 procent zegt namelijk dat ze geloven dat de primaire verantwoordelijkheid bij de senior IT hoofden blijft, 42 procent plaatst dit bij de line of business heads, en veertien procent bij de hoofden mobiliteit.

Meer investeren
Cathal McGloin, vice president, Mobile Platforms, Red Hat: "Ons onderzoek toont aan dat 90 procent van de respondenten van plan is in 2016 meer te gaan investeren in de ontwikkeling van mobiele apps. Naast het in kaart brengen van de intentie van deze bedrijven om te investeren in mobile, hebben we ook gekeken hoe deze organisaties het succes van hun mobiele app-ontwikkeling meten, wie hier primair verantwoordelijk voor is, en welke veranderingen ons mogelijk te wachten staan. Er zijn signalen van grotere mobiele volwassenheid waar te nemen. Dit is terug te zien in het aantal respondenten dat niet alleen KPI’s gebruikt om het succes van hun mobiele investeringen te volgen, maar ook een positieve ROI rapporteert. Het is ook veelzeggend dat verwacht wordt dat deze verantwoordelijkheid voor KPI’s gaat verschuiven. Daarmee wordt de trend die we in de markt zien, bevestigd. Naarmate de business samenkomt met IT, spelen ze een grotere rol spelen in de mobiele besluitvorming."

Methodologie en demografische gegevens
Vanson Bourne ondervroeg, in opdracht van Red Hat, IT-besluitvormers van 200 bedrijven uit de private sector met meer dan 2.500 werknemers in de Verengde Staten en West-Europa. Het online onderzoek werd in oktober 2015 uitgevoerd.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Meer investeringen in ontwikkeling mobiele applicaties
 Hoe mobile app development uw bedrijf kan maken of breken
 Wereldwijde trends in mobility
  Investeringen in ‘mobile marketing’ topprioriteit voor retailers en merken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10