zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Eenderde van de werknemers heeft elke week een ‘Blue Monday’

19 januari 2016 - Maandag 18 januari was het Blue Monday, volgens de Engelse psycholoog Cliff Arnall de meest deprimerende dag van het jaar. Maar hoe goed voelen Nederlandse werknemers zich eigenlijk op de andere dagen?

In aanloop naar het Happy People – Better Business event op 23 maart 2016 hebben Steda Research en het HappinessBureau een onderzoek uitgevoerd onder Nederlandse werknemers naar slechte dagen op het werk.


 
Opmerkelijke resultaten
Uit het onderzoek komt naar voren dat bijna een derde van de Nederlandse werknemers wekelijks of vaker een ‘slechte dag’ heeft. Slechte dagen komen vaker voor bij medewerkers in het bedrijfsleven (32 procent) dan in non-profitorganisaties (23 procent). In het bedrijfsleven worden als voornaamste redenen genoemd een slechte sfeer in het team, saai en/of te zwaar werk en geroddel. Bij non-profit organisaties worden slechte dagen veroorzaakt door de aanwezigheid van een klaagcultuur, onduidelijk beleid van het team en/of de organisatie en gebrek aan support van de leidinggevende. Verder komt uit het onderzoek naar voren dat het hebben van slechte dagen bij non-profit organisaties meer geaccepteerd lijkt te zijn dan in het bedrijfsleven. 
In algemene zin blijkt dat slechte dagen relatief vaak voorkomen bij senior managers en vaker bij kleinere organisaties dan bij grotere organisaties (1000+ werknemers). Ook is dit fenomeen sterk leeftijd gerelateerd: hoe jonger, hoe meer slechte dagen.
 
Werkdruk belangrijkste oorzaak
Nederlandse werknemers geven aan dat een slechte dag op het werk veroorzaakt wordt door werk gerelateerde factoren (74 procent) en/of factoren die buiten het werk liggen (46 procent). Bij de werk gerelateerde factoren staat werkdruk met 38 procent bovenaan, hoewel vaker bij medewerkers (41 procent) dan bij managers (29 procent).
Daarna volgt een aantal factoren dat voornamelijk gaat over de samenwerking met collega’s en de relatie met de leidinggevende: negatieve collega’s, geen erkenning krijgen, slechte sfeer in het team, klagende collega’s en slecht gedrag van de leidinggevende.
 
Slaapgebrek
Factoren buiten het werk zijn ook duidelijk van invloed op hoe de Nederlandse werknemer zich op het werk voelt. De belangrijkste reden die hier wordt genoemd is slaapgebrek (38 procent). Dit speelt vaker bij werknemers tot 29 jaar (40 procent) dan bij 60-plussers (18 procent). 

Een tweede  belangrijke reden die genoemd wordt is privé- of relatieproblemen.
 
Wat te doen bij een slechte dag?
Als Nederlandse werknemers een slechte dag hebben proberen zij zich daar vooral overheen te zetten. Dit doen ze door zichzelf op te vrolijken (40 procent), erover te praten met collega’s (37 procent) of zich vast te bijten in het werk (achttien procent). Als collega kun je iemand met een slechte dag het beste helpen door ernaar te vragen, te helpen bij het werk of proberen hem of haar op te vrolijken.
 
Invloed van slechte dagen op bedrijfsresultaten
Als werknemers regelmatig slechte dagen hebben zal dit de productiviteit, de klanttevredenheid en winstgevendheid van een bedrijf negatief beïnvloeden. Omgekeerd blijkt uit ander onderzoek dat gelukkige medewerkers gezonder, creatiever, innovatiever en meer bevlogen zijn dan hun minder gelukkige collega’s. Een goede reden voor bedrijven en organisaties om hun werknemers te faciliteren in gelukkig zijn en gelukkig werken. Maar de vraag die dan meteen rijst is natuurlijk ‘Hoe doe je dat?’ 

Tijdens het Happy People – Better Business event op 23 maart wordt door experts uit binnen- en buitenland op het gebied van werkgeluk antwoord gegeven op de vraag hoe ‘geluk’ als bedrijfsmodel kan worden toegepast Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden wordt duidelijk hoe het werkgeluk van werknemers kan worden vergroot en worden tools aangereikt om als organisatie zelf aan de slag te gaan met gelukkig werken.
 
Onderzoeksrapport en infographic
Het gehele onderzoeksrapport en een infographic van de resultaten zijn hier te vinden.
Hier kan ook meer informatie worden verkregen over het Happy People – Better Business event.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Maak een feestje van 'blue monday'
 Hallo nieuwe week, hallo cyberaanval
 Minister Asscher trapt campagne af tegen pesten op de werkvloer
 Maandagochtendblues bestaat niet
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10