Niet prestaties belonen, maar competenties, ervaring, inzet en IQ
26 november 2003 -
Een rapport van KPMG maakte onlangs duidelijk dat systemen van variabele beloning vaak niet goed werkt. Volgens organisatie-adviseur Eelke Pol komt dat omdat gepoogd wordt om prestaties te belonen, terwijl dat helemaal niet kan.
Hij presenteert op M@n@gement een alternatieve aanpak.
Geen logica Prestaties belonen lukt vaak niet op een goede manier. Dat komt vooral omdat de logica tussen inzet, prestatie en beloning vaak ver te zoeken is. Pol stelt een systeem voor waarbij beloond wordt op basis van de bronnen van succes, te weten de individuele medewerker, de samenwerking binnen de organisatie en de mogelijkheden die de externe omgeving biedt.
Competenties, intelligentie, inzet en ervaring Individueel kunnen competenties, intelligentie, inzet en ervaring worden beloond. De mate van samenwerking kan collectief worden beloond. Daarbij rekening houdend met externe kansen en beperkingen. De omzetdoelstelling van 2002 kan niet zonder meer voor 2003 gelden.
Artikel Pol legt het model in een helder artikel uit op M@n@gement. Klik hier om het hele artikel te lezen.