Slechts eenderde werkgevers meet kandidaatbeleving
13 januari 2016 -
De kandidaatbeleving wordt in veel trendonderzoeken als speerpunt van recruitment genoemd. Toch geeft slechts een derde van de werkgevers aan de 'candidate experience' structureel te meten. Dat blijkt uit onderzoek van Connexys onder HR-directeuren en HR-beslissers.
Dit is opvallend aangezien 74 procent van de ondervraagden verwacht dat de schaarste van talent de komende jaren sterk zal toenemen. Wie in deze ‘War for Talent’ in the lead wil blijven, doet er dan ook goed aan te investeren in een positief imago en een hechte relatie met de arbeidsmarktdoelgroepen. De kandidaatbeleving speelt namelijk een belangrijke rol in het wervings- en matchingsproces.
Employer brand als valkuil
63 procent van de HR-beslissers geeft aan de komende jaren flink te zullen investeren in hun employer brand, maar de valkuil hierbij is dat niet het employer brand, maar de kandidaat centraal zou moeten staan bij alle recruitmentactiviteiten.
Jan van Goch, CMO van Connexys: "In de praktijk zien wij nog vaak dat het eigen proces leidend is. In de oriëntatie- en sollicitatieprocessen wordt de kandidaatbeleving nog maar mondjesmaat structureel gemeten. Een gemiste kans, want deze feedback biedt je een schat aan kansen om de relatie met potentieel talent te verbeteren en te verstevigen. Hoe beter de relatie, des te beter de uiteindelijke match. Bovendien kun je deze kennis weer inzetten bij toekomstige werving en selectie."
Vacaturesite
De recruitmentsite is bij drie kwart van de respondenten het belangrijkste instrument van de werving. Ook op deze plaats heeft een organisatie tal van mogelijkheden om de 'candidate journey' te verrijken. De reis van de kandidaat begint bij de eerste kennismaking en kan doorlopen tot en met de indiensttreding. Hoe komt een kandidaat met jou in aanraking, langs welke weg komt hij op de site, welke informatie heeft hij nodig, hoe ervaart hij de verschillende fasen van het sollicitatieproces, hoe verlopen de contacten na aanname? "Bedenk hoe jij van elke stap in de journey een echte ‘experience’ kan maken", aldus Jan van Goch. "Als je dat doet, creëer je een persoonlijke beleving. Dit zorgt voor een betere match en verstevigt je employer brand."