zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Slechts eenderde werkgevers meet kandidaatbeleving

13 januari 2016 - De kandidaatbeleving wordt in veel trendonderzoeken als speerpunt van recruitment genoemd. Toch geeft slechts een derde van de werkgevers aan de 'candidate experience' structureel te meten. Dat blijkt uit onderzoek van Connexys onder HR-directeuren en HR-beslissers.

Dit is opvallend aangezien 74 procent van de ondervraagden verwacht dat de schaarste van talent de komende jaren sterk zal toenemen. Wie in deze ‘War for Talent’ in the lead wil blijven, doet er dan ook goed aan te investeren in een positief imago en een hechte relatie met de arbeidsmarktdoelgroepen. De kandidaatbeleving speelt namelijk een belangrijke rol in het wervings- en matchingsproces.


 
Employer brand als valkuil
63 procent van de HR-beslissers geeft aan de komende jaren flink te zullen investeren in hun employer brand, maar de valkuil hierbij is dat niet het employer brand, maar de kandidaat centraal zou moeten staan bij alle recruitmentactiviteiten.

Jan van Goch, CMO van Connexys: "In de praktijk zien wij nog vaak dat het eigen proces leidend is. In de oriëntatie- en sollicitatieprocessen wordt de kandidaatbeleving nog maar mondjesmaat structureel gemeten. Een gemiste kans, want deze feedback biedt je een schat aan kansen om de relatie met potentieel talent te verbeteren en te verstevigen. Hoe beter de relatie, des te beter de uiteindelijke match. Bovendien kun je deze kennis weer inzetten bij toekomstige werving en selectie."
 
Vacaturesite
De recruitmentsite is bij drie kwart van de respondenten het belangrijkste instrument van de werving. Ook op deze plaats heeft een organisatie tal van mogelijkheden om de 'candidate journey' te verrijken. De reis van de kandidaat begint bij de eerste kennismaking en kan doorlopen tot en met de indiensttreding. Hoe komt een kandidaat met jou in aanraking, langs welke weg komt hij op de site, welke informatie heeft hij nodig, hoe ervaart hij de verschillende fasen van het sollicitatieproces, hoe verlopen de contacten na aanname? "Bedenk hoe jij van elke stap in de journey een echte ‘experience’ kan maken", aldus Jan van Goch. "Als je dat doet, creëer je een persoonlijke beleving. Dit zorgt voor een betere match en verstevigt je employer brand."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Adecco, Manpower en Randstad grootste recruitmentbureaus ter wereld
 Nederland kan leren van België op het gebied van mobile recruitment
 LinkedIn blijft verreweg het belangrijkste wervingskanaal
 Steeds meer robotisering in recruitment
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10