zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De meest impactvolle tech trends in 2016

5 januari 2016 - In 2016 geven Millenials leiding via social media in een digitale wereld waarin alles en iedereen met elkaar is verbonden. Dat is misschien wat kort door de bocht, maar dat is wel waar we naartoe gaan.

Komend jaar staat in het teken van een massale digitale omwenteling. Organisaties kunnen de digitalisering niet langer negeren. Voor 2016 zet OpenText de belangrijkste en meest impactvolle technologische trends op een rij. 


 
1. Internet of Things wordt realiteit

In 2016 werken we niet per se harder, maar vooral slimmer. Mensen, apparaten, huizen, fabrieken, auto’s, ondernemingen en zelfs steden worden aan elkaar verbonden en kunnen met elkaar communiceren. Maar ook de zakelijke mogelijkheden worden steeds meer verkend als gevolg van de economische impact die IoT heeft. Analisten schatten dat deze impact de komende jaren tussen de vier en elf biljoen dollar ligt. Daarnaast wordt IoT door bedrijven ingezet om de productiviteit te verhogen en beter zakelijk inzicht te verkrijgen. IoT veroorzaakt een massale disruptie doordat het betere automatisering, integratie en communicatie mogelijk maakt. De voorbeelden die nu al gemeengoed zijn geworden, zoals de slimme thermostaat, zullen in 2016 snel evolueren en vermenigvuldigen. Data wordt steeds waardevoller. Het beheren en analyseren van deze data vormt de sleutel tot zakelijk succes. In 2016 zal het Internet of Things big data, analyses, de cloud, kunstmatige intelligentie, robotica en automatisering blijven combineren en een nieuwe industriële revolutie creëren.
 
2. Social media worden leidend – social enterprise
Facebook heeft een miljard leden, Instagram heeft 400 miljoen actieve gebruikers per maand en meer dan 300 miljoen gebruikers posten dagelijks 500 miljoen berichten op Twitter. Sociale media zijn divers en gaan 24 uur per dag, zeven dagen per week door. Zij vormen de nieuwe marketingmiddelen en voor bedrijven biedt het veel mogelijkheden om de doelgroep te bereiken. In 2016 zal digitale engagement op social media niet langer een optie zijn voor bedrijven, maar een vereiste. Sociale media geven de digitale consument van vandaag de macht. Het beheer van de sociale reputatie en actief aanwezig zijn op sociale media is een absolute must voor bedrijven. Het digitaal geheugen is oneindig en digitale consumenten zijn kieskeurig, uw concurrenten zijn slechts een muisklik verwijderd. Daartegenover staat dat u als bedrijf het gedrag op sociale media kunt volgen en monitoren en dat het digitale interacties met klanten mogelijk maakt.
 
3. Millennials betreden de boardroom

In 2016 zullen steeds meer Millennials managementfuncties bekleden. Deze jonge leiders zullen alle aspecten van de bestaande business radicaal herstructureren. Ze vinden de werkplek zoals oudere generaties die kennen opnieuw uit. Millennials zijn in een positie om de bedrijfscultuur te veranderen waarbij er meer ruimte komt voor social media en flexibiliteit en het nemen van risico’s wordt gestimuleerd. Innovatie is een belangrijke onderscheidende factor en er komen nieuwe manieren om samen te werken, zoals crowdsourcing en co-creatie met klanten. Communicatie zal altijd open, tweerichtingsverkeer en op elk gewenst moment mogelijk moeten zijn. Millennial-managers werven uit een wereldwijde pool van talent de beste medewerkers om hoogopgeleide, onderscheidende teams te creëren. Organisaties die een geschikte bedrijfscultuur hebben en toptalenten kunnen aantrekken en behouden, behoren tot de winnaars; ze veranderen het spel en verstoren traditionele business-modellen, of zelfs hele industrieën.
 
4. Snelgroeiende, verliesgevende SaaS-bedrijven bezwijken

De opkomst van op internet gebaseerde Software-as-a-Service (SaaS)- bedrijven is in de loop van de jaren gebonden aan een nieuw model: geld in ruil voor tijd, in plaats van het traditionele geld upfront model. Maar het doel van winstgevendheid blijft hetzelfde: cash is nog steeds koning en bedrijven hebben winst nodig. Veel van deze zogenaamde miljardenbedrijven hebben geen inkomsten, geen intrinsieke waarde, geen werknemers en geen kans om te overleven. Zo snel als dat de snelgroeiende, no-profit SaaS-bedrijven zijn verschenen, zo snel verdwijnen ze komend jaar. Terwijl lang bestaande bedrijven, beschikkend over geld, activa, ideeën en werknemers, reorganiseren om de concurrentiestrijd in deze digitale wereld aan te gaan. Wendbaar, snel en flexibel zijn woorden die de startups in deze wereld kenmerken. Voor de grote traditionele bedrijven vormen deze woorden een uitdaging maar hoe verder ze komen op hun reis naar de digitalisering, hoe meer marktaandeel ze weer kunnen terugwinnen.
 
5. Digitalisering wordt topprioriteit

In 2016 zal de digitale disruptie alle markten beïnvloeden. Eerder dit jaar voorspelde OpenText dat 50 procent van alle marktleiders de komende tien jaar achterhaald raakt als gevolg van de digitalisering. Concurrentie komt snel en vooral uit onvoorziene hoeken. In de 2015 CEO Survey geeft 58 procent van de ondervraagde CEO’s aan dat ze het razendsnelle tempo van de digitale disruptie beschouwen als de grote uitdaging voor hun bedrijf. Maar, tegelijkertijd is 80 procent van mening dat disruptieve technologieën (zoals mobiel, Cloud en analytics) ook enorme waarde toevoegen aan hun bedrijf. Om deze kansen daadwerkelijk te benutten, moeten CEO’s de gevolgen van de digitale disruptie voor alle functies binnen hun organisatie goed begrijpen. In de komende vijf jaar geeft de CEO het goede voorbeeld en neemt een Digital Mindset aan. De Digital Mindset wordt gedreven door disruptie, directheid, en een focus op ervaring en real-time. Organisaties moeten een digitale quotiënt ontwikkelen waarin strategie, cultuur, mensen en capaciteiten samenkomen.
 
Digitale disruptie
"Of u er klaar voor bent of niet, we zitten middenin de volgende industriële revolutie, die van de digitale disruptie. De digitalisering verandert alles: de manier waarop we denken, communiceren, met wie we concurreren, hoe we innoveren en de manier waarop we de customer journey doorlopen," zegt Ingrid Bosman, country manager Benelux bij OpenText. "Waar sommige bedrijven zich in 2015 misschien nog konden veroorloven om niet actief deel te nemen aan de digitalisering, wordt de keuze in 2016 onvermijdelijk. Het is meegaan of achterblijven."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie onmisbare techtrends voor 2016
 Nederlanders en technologie tijdens de feestdagen
 Tien cybercrime-trends voor 2016
 'Meer technologie leidt in 2016 tot simplificering dankzij de cloud'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10