21 december 2015 -
Werknemers die zich hun hele werkende leven aan één werkgever verbinden zijn een zeldzaamheid geworden. De tijd van de gouden horloges ligt verder achter ons dan ooit. De nieuwe realiteit is dat werknemers steeds korter bij hun werkgever blijven.
Ze willen uitgedaagd worden, wisselen gemakkelijker van baan en met een tussentijdse opleiding zelfs van beroepsgroep of sector. Mensen aan je binden is dé uitdaging van de moderne werkgever. Dat stelt Maikel van der Breggen, Senior Consultant Health & Group Benefits bij Towers Watson. De grote vraag is natuurlijk hoe.
De gulden middenweg is onvoldoende
Employee benefits zijn al sinds jaar en dag een uitstekend middel om werknemers extra te prikkelen, met meer dan salaris alleen. "Opmerkelijk genoeg beschouwt het overgrote deel van de werkgevers deze benefits als een onvermijdelijke kostenpost. Ergens veilig ‘in het midden’ blijven lijkt het streven bij de meeste organisaties," aldus Van der Breggen. Met andere woorden: de extra’s moeten niet té sober zijn, maar vooral ook niet onnodig boven het gemiddelde uitsteken, want dat is weggegooid geld. "Het lijkt de laatste jaren alleen maar hardnekkiger te worden, dit prijs-gedreven denken. Werkgevers trekken zo collectief het niveau van employee benefits omlaag. Het is dan ook de wereld op z’n kop. Het is voor werkgevers nog nooit zo belangrijk geweest zich te profileren. De war on talent staat immers op het punt los te barsten en wie als werkgever zijn etalage leeg en onverlicht laat, gaat die strijd gegarandeerd verliezen. Zo werken mensen steeds langer door en stromen op steeds latere leeftijd uit. Werkgevers zullen dus wel meer móeten doen om personeel op leeftijd inzetbaar te houden."
Banenwissel zorgt voor verhoogde prestatiedruk
Van der Breggen vervolgt: "Maar er is meer dan eigenbelang van individuele werkgevers. Het is een gedeelde maatschappelijke verantwoordelijkheid om werknemers gezond en gemotiveerd te houden. Dat werknemers tegenwoordig zo vaak wisselen van baan, maakt ze namelijk ook kwetsbaar. Zij moeten zich telkens opnieuw bewijzen, waarmee de druk om te presteren groeit. Denk aan een waterballon die van hand tot hand gaat. Als die niet zorgvuldig wordt doorgegeven, zal hij vroeg of laat knappen."
Onderzoek van ArboNed laat zien dat maar liefst 52 procent van al het verzuim onder jonge werknemers het gevolg is van werkstress. En wie eenmaal slachtoffer is geweest van stress op de werkvloer loopt een verhoogd risico op een nieuwe burn-out, zo werd onlangs ook door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bevestigd. "Natuurlijk is het ook in het belang van de werknemer om zijn gezondheid en motivatie op peil te houden. Daar ligt ook een eigen verantwoordelijkheid."
Pak de handschoen
Voor werkgevers moet dit laatste echter geen excuus zijn om stil te blijven zitten. Zij moeten de handschoen oppakken en concreet werk maken van employee benefits. Een eerste stap is om in gesprek te gaan met hun mensen en expliciet de vraag te stellen hoe zij zich voelen, wat er beter kan en uiteraard wat de werkgever kan doen om daarbij te helpen. Essentieel is om niet alleen te focussen op het fysieke welzijn van mensen, maar ook het mentale. Een optie is om binnen de organisatie een focusgroep aan te wijzen - of de OR - om te helpen peilen waaraan medewerkers nu echt het meeste behoefte hebben. Gehoor geven aan die wens in de vorm van concrete benefits is een investering die uiteindelijk voor alle partijen loont.