zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Strijd om mobiele data domineert telecommarkt in 2016

18 december 2015 - De ontwikkelingen in de telecomsector volgden elkaar het afgelopen jaar in razend tempo op en zullen het komend jaar alleen nog maar sneller gaan, zo voorspelt Wilfred Rottier, oprichter en CEO van Robin Mobile.

Hij verwacht dat SIM-only de markt verder zal domineren, dat er een steeds grotere nadruk op data komt te liggen en dat de concurrentiestrijd tussen de netwerkproviders hierdoor zal intensiveren. Zijn nieuwjaarswens: "Als de grote mobiele aanbieders nou eens hun datalimieten en hun langdurige contracten de lucht in schieten op 31 december, dan kunnen we op 1 januari allemaal een frisse start maken en voorkomen dat consumenten onverwachte kosten maken. Het mobiele dataverbruik groeit namelijk vele malen sneller dan de grootte van de aangeboden databundels."



Flinke klappen
De telecommarkt heeft het afgelopen jaar flinke klappen gekregen. Na een uitspraak van de Hoge Raad moeten telecomaanbieders die ‘gratis’ telefoons bij hun abonnementen verstrekken, voortaan duidelijk aangeven welk gedeelte van het maandelijkse abonnementsgeld bestemd is voor de aflossing van de telefoon. Een belangrijk gevolg van deze ontwikkeling is dat de SIM-only markt een flinke groei doormaakte in 2015. Uit onderzoek door Deloitte blijkt dat 37 procent van de consumenten een abonnementsvorm zonder telefoon (SIM-only) heeft dit jaar, vergeleken met zestien procent in 2014.

Langere levensduur telefoon
Ook Robin Mobile liet onderzoek doen naar onze telefoniegewoonten en behoeften en hieruit bleek dat maar liefst 77 procent van de consumenten bereid is om zijn huidige telefoon te blijven gebruiken na afloop van zijn contract of abonnement. "Mensen kunnen nu zien wat ze daadwerkelijk betalen voor hun telefoon," zegt Rottier. "Een eenvoudig rekensommetje leert ze dan dat SIM-only een prima keuze is; voor een vast bedrag per maand kunt u tenslotte veel meer, als u geen telefoon hoeft af te lossen. Een andere factor is dat de hardware-markt op het gebied van nieuwe ontwikkelingen veel minder snel groeit dan drie jaar geleden. Er kan nog wel een betere camera in uw telefoon en de processor zou misschien nog iets sneller kunnen, maar dat is het eigenlijk wel. Telefoons hebben daardoor een langere levensduur dan voorheen. Fabrikanten zijn nu dan ook veel meer bezig met het ontwikkelen van wearables en andere mobiele oplossingen."
Daarnaast zijn er meer toestellen in het lagere segment bijgekomen die qua specificaties niet onderdoen voor duurdere toestellen als de Samsung Galaxy en de iPhone. "Dat maakt het natuurlijk nog aantrekkelijker om zelf direct een toestel aan te schaffen en dat te combineren met een goedkoper SIM-only abonnement," stelt Rottier.

Onbeperkt bellen en sms'en gemeengoed
Een andere ontwikkeling die zich het afgelopen jaar voltrok, is dat alle netwerkproviders onbeperkt bellen en sms'en aan zijn gaan bieden. Inmiddels is het gratis bellen en sms’en al een standaard geworden. "Het zou tijd worden; dat is iets wat Robin Mobile tweeënhalf jaar geleden al introduceerde op de Nederlandse markt," zegt Rottier. "De voorspelling was toen al dat het gemeengoed zou worden en inmiddels is het zover, nu de providers zich er geen buil meer aan kunnen vallen. Bijna niemand sms't nog veel en het belverkeer is gestabiliseerd. Een onbeperkt aanbod gaat hier geen verandering in brengen, want bijvoorbeeld WhatsApp groeit nog altijd sterk in populariteit voor zowel berichten versturen en in toenemende mate ook om te bellen. Het versturen van berichten en bellen gebeurt dan ook steeds vaker via apps die uitsluitend nog gebruik maken van een mobiele internetverbinding. Deze ontwikkelingen zullen ook in 2016 een grote vlucht gaan nemen, ten koste van de traditionele belminuten en sms berichten."

Alles gericht op mobiele data
In 2016 zal alles om data gaan draaien en verdwijnen bellen en sms’en voorgoed naar de achtergrond, voorspelt Rottier: "De grote vraag wordt: hoeveel gigabyte krijg ik voor hoeveel geld? Het mobiele dataverbruik is meer dan verdriedubbeld in twee jaar tijd en de rol van data wordt steeds groter." In de periode tussen juni 2013 en juni 2015 is ons dataverbruik met 355 procent gestegen, volgens cijfers van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De databundels van de mobiele providers houden echter geen gelijke tred met deze ontwikkeling: zo steeg de grootte van de databundels in deze periode gemiddeld met slechts 95 procent. Een gemiddelde stijging van 95 procent bij de netwerkproviders tegenover een stijging in mobiele dataverbruik van 355 procent maakt dat de huidige databundels bij lange na niet toereikend zijn.
"We gaan het komende jaar alleen maar meer data gebruiken," stelt Rottier. "Netwerken worden verder geoptimaliseerd, verbindingen worden sneller en het gevolg is dat onze telefoons meer data gaan verbranden. U kunt u dan af gaan vragen hoe groot uw databundel wel niet moet zijn om volgend jaar nog bij uw gebruik te passen. Twee jaar geleden was een databundel van drie gigabyte enorm groot."

Snellere netwerken veroorzaken stijging in dataverbruik
Eén van de redenen dat ons dataverbruik zo explosief groeit, is de opkomst van het snelle 4G-netwerk. Hoewel voor de meeste diensten een bandbreedte van 15 tot 20 Mbps absoluut niet noodzakelijk is, vliegen gebruikers op het 4G-netwerk ongemerkt toch veel sneller door hun data heen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door streaming-diensten als YouTube, Netflix, Spotify en Uitzending Gemist. Deze diensten passen automatisch hun kwaliteit aan op de beschikbare bandbreedte van de mobiele verbinding. Ziet zo'n streaming app dat er een snelheid van bijvoorbeeld 20 Mbps beschikbaar is, dan zal hij in veel gevallen automatisch in de hoogste kwaliteit gaan streamen, wat zorgt voor een enorme stijging in het dataverbruik.
Ook de mobiele telefoons zelf zijn ongemerkt meer data gaan gebruiken door op de achtergrond te bepalen wanneer en hoe een mobiele internetverbinding wordt gebruikt: "Neem bijvoorbeeld de onlangs door Apple geïntroduceerde Wi-Fi-Assistentie in iOS 9: zodra uw telefoon is verbonden met een matig wifisignaal, verbreekt het de wifiverbinding en schakelt het automatisch over op de mobiele internetverbinding. Vrij vervelend als u een abonnement met een datalimiet hebt."

Een één of tweejarig contract afsluiten is risicovol en zinloos
Door deze voortdurende groei in dataverbruik is het voor consumenten bij het afsluiten van één- of tweejarig abonnement niet meer te voorspellen hoeveel data zij volgend jaar nodig gaan hebben. "Toch hanteren providers in veel gevallen nog altijd limieten met langlopende contracten," zegt Rottier. "Eigenlijk kunnen ze zelf al voorspellen dat die limieten ontoereikend gaan zijn binnen afzienbare tijd, dus waarom zou je consumenten gijzelen in een contract van één of twee jaar? Wie is daarbij gebaat? De consument in ieder geval niet, zo blijkt wel uit de cijfers."
Daar komt nog bij dat mensen vaak geen enkel benul hebben van hun dataverbruik, zo bleek uit onderzoek door Robin Mobile. Maar liefst 90 procent van de mobiele telefoongebruikers tussen de vijftien en 34 jaar heeft geen enkel idee van de extra kosten die verschuldigd zijn aan de mobiele provider wanneer de limieten van de databundel worden overschreden. Dit percentage wordt nog zorgwekkender wanneer we meewegen dat de helft van de ondervraagden regelmatig de tijd vergeet tijdens het mobiele internetten. Dat maakt het afsluiten van een één of tweejarig contract zeer risicovol voor de consument

Concurrentiestrijd
Met name op de quad-play markt (het gecombineerde aanbod van vast internet, vaste telefonie, mobiel en televisie bij één provider) tekent zich een verwoede concurrentiestrijd af. "De strijd spitst zich toe op de vraag wie het meeste biedt voor het minste geld," zegt Rottier. "Je ziet dat providers klanten proberen te vangen met zoveel mogelijk verschillende functionaliteiten en diensten. Het nadeel voor consumenten is echter ook hier weer dat men vaak voor lange tijd vast zit aan de verschillende contracten. Ieder ’voordeel’, heeft zodoende ook een prijs."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 5G: hoe uw organisatie zich kan voorbereiden
 Steeds meer mobiele activiteiten
 Vier apps verantwoordelijk voor 82 procent van mobiel dataverbruik iOS
 Mobiele gebruikers ervaren mobiele netwerken anders dan de realiteit
 
 
reacties
 
Simonlyvergelijken.nl  |   | 
8-03-2016
 | 
19:43 uur
Interessant artikel. Deze meneer heeft wel gelijk maar hij lijkt wel enigszins gekleurd; Robin Mobile is de enige sim only provider die sim only abonnementen met onbeperkt internet aan biedt.

Maar dat er steeds meer data wordt verbruikt, ook door de opkomst van sim only met 4G is een feit. Dit zien wij ook in een enorme toename van abonnementen die worden afgesloten met grote databundels. Wij verwachten dan ook dat er meer providers zullen volgen met bundels met onbeperkt internet.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10