zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Banken moeten verandering meer laten zien

17 december 2015 - Banken moeten meer werk maken van het communiceren over de veranderingen die zij doorvoeren. Dat zegt de nieuwe, onafhankelijke Monitoring Commissie Code Banken onder voorzitterschap van Inge Brakman in haar eerste rapportage.

De Commissie bood het rapport aan aan Chris Buijink, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken.



Code Banken
Banken leven de oude Code Banken, een vorm van zelfregulering, bijna volledig na, zo blijkt uit het onderzoek van de commissie. In 2016 kan pas gecontroleerd worden of de nieuwe Code die per 2015 is ingegaan ook goed wordt nageleefd.

Transparantie
De Commissie vindt transparantie over de naleving van de Code een belangrijke toetssteen voor het bewustzijn van de bank ten aanzien van haar rol in de samenleving. "Instellingen moeten niet alleen zeggen dat ze het belangrijk vinden om aan de samenleving uit te leggen op welke wijze er wordt gewerkt aan verbetering van hun bedrijfsvoering, ze moeten die uitleg ook daadwerkelijk geven." De Commissie vindt dat zowel het jaarverslag als de website informatie dienen te bevatten over de naleving van de Code. Daar hoort volgens de Commissie bij dat in het jaarverslag naar de website wordt verwezen. Het aantal banken dat dit doet, neemt echter de laatste paar jaar af. Tien kleinere banken hebben over 2014 geen jaarverslag gepubliceerd.

Cultuur en gedrag
De Monitoring Commissie wil het komende jaar het accent leggen op monitoring van het sturen op cultuur en gedrag. "Enkel wanneer er binnen de sector een cultuur van dienstbaar en integer gedrag bestaat, kan de sector een duurzame rol in de samenleving innemen," stelt de Commissie. De informatie die banken hierover verstrekken, is meestal summier en wordt op verschillende plaatsen in het jaarverslag gepresenteerd. Een van de aanbevelingen van de Commissie is dan ook dat banken in een separaat hoofdstuk in hun jaarverslag rapporteren over de acties om cultuur en gedrag te verbeteren en wat daarvan het resultaat is.

Integriteit en moraliteit
Het eerste rapport van de nieuwe monitoring commissie heeft betrekking op het laatste jaar van de Code Banken 2010. Met ingang van dit jaar is een nieuwe Code van kracht waarover de Commissie volgend jaar rapporteert. Daarin ligt meer nadruk op integriteit, moraliteit en leiderschap. De Commissie zal bijzondere aandacht besteden aan hoe invulling wordt gegeven aan dat leiderschap, niet alleen bij de aansturing van de bank maar ook bij de communicatie en de positionering van de bank naar buiten toe. Daarbij spelen vragen zoals: waaruit blijkt dat zakelijk en maatschappelijk in elkaars verlengde liggen, wat is de mening vanuit de samenleving over de maatschappelijke rol die banken spelen en hoeveel aandacht wordt er binnen de bank aan deze discussie gegeven.

Korte film
Ter gelegenheid van haar eerste rapportage heeft de monitoring Commissie een korte film laten maken over het proces dat banken doormaken om het vertrouwen te herstellen bij hun klanten en in de samenleving. In dit kader wordt gesproken van "een project dat ooit begonnen is maar nooit zal eindigen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse banken brengen gezamenlijk klimaatstatement uit
 'Transparantie klantgerichtheid banken nog ver weg'
 Banken presenteren Vertrouwensmonitor
 'Banken duurzamer, maar blijven schimmig over investeringen'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10