zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Inzicht in grootste uitdagingen op gebied van data-integratie

16 december 2015 - Scribe Software maakt de resultaten bekend van zijn brancheonderzoek ‘Connectivity in the Enterprise: The Rise of Cloud and Its Integration Challenges'.

"De huidige realiteit is dat organisaties meer SaaS-applicaties aanschaffen. Dit betekent dat IT-professionals zich moeten voorbereiden op constante veranderingen die elkaar steeds sneller opvolgen," zegt Keith Guttridge, onderzoeksdirecteur bij Gartner. "Connectiviteit zou vandaag nog boven aan de strategische prioriteitenlijst horen te staan. De oude vertrouwde integratiemethoden zijn niet flexibel genoeg om bij te blijven bij de huidige groei van data en cloudapplicaties."



Bijna in de wolken
Uit het onderzoek blijkt dat het gebruik van cloudapplicaties in bepaalde segmenten enorm is toegenomen, met name in marketing- en salesautomatisering. In deze sectoren geeft respectievelijk 62 en 60 procent van de respondenten aan een cloudoplossing te gebruiken. Dit leidt weer tot het gebruik van steeds meer best-of-breed-applicaties. Het integreren van die cloudapplicaties is daarbij een van de belangrijkste uitdagingen, zo blijkt uit het onderzoek. Hierdoor neemt de vraag naar flexibele, nieuwe integratiemogelijkheden sterk toe. Maar liefst 61 procent van de ondervraagden geeft aan niet tevreden te zijn met zijn huidige integratie tussen diverse cloudoplossingen.

Een uitdaging: integratie van cloud en on-premise
Hoewel de cloud de afgelopen jaren steeds populairder is geworden, heeft de starheid van on-premise applicaties ervoor gezorgd dat organisaties vaak werken in hybride omgevingen. Belangrijke ERP-, CRM- en BI-kernapplicaties draaien vaak nog on-premise. Door de combinatie van on-premise en cloud neemt de complexiteit, snelheid en het volume van data toe. Dit is een reden voor 59 procent van de respondenten om niet tevreden te zijn met hun mogelijkheden voor data-integratie tussen cloud- en on-premise systemen.
Het custom programmeren van API’s is nog steeds de meest populaire methode van integratie. Zo noemt 54 procent van de respondenten het als zijn primaire keus voor het in verbinding brengen van applicaties – een toename ten opzichte van de 48 procent in het 2013-onderzoek. Dit komt vooral omdat deze methode bekend is bij developers.
Echter, langetermijnkosten van deze ‘custom-coded’-integratie worden vaak onderschat, vooral bij hybride implementaties waarin cloudapplicaties – met meerdere updates per jaar – een rol spelen. Respondenten vinden de ontwikkeltijd (45 procent) en de kosten (36 procent) de belangrijkste integratie-uitdagingen. De tijd of moeite die het kost om oplossingen te updaten was van minder grote zorg.
Ondanks de populariteit van het ontwikkelen van een API, leidt ontevredenheid met cloudintegraties bij 59 procent van de respondenten ertoe dat ze kiezen voor software, connectoren en platformen van derde partijen om de processen te vereenvoudigen.
"Voor een succesvolle implementatie zullen IT-teams niet alleen hun applicaties vooraf met elkaar moeten verbinden, maar ook een flexibele integratie moeten inbouwen die samen met de applicatie kan groeien," zegt Shawn McGowan, president en CEO van Scribe. "Zakelijke behoeften veranderen snel en daarmee groeit de waarde die een agile Integration Platform-as-a-Service (IPaaS) biedt."

Overige conclusies uit het onderzoek:
 
  • De belangrijkste data-integratie-initiatieven zijn het migreren van data van één systeem naar een ander (42 procent), van back- naar front-office (37 procent), het integreren van data voor BI/analytics (37 procent) en het integreren van on-premise apps (35 procent).
  • Grote bedrijven (meer dan 1.000 werknemers) richten zich ook op master data management en big data. Respectievelijk 32 en 22 procent van de ondervraagden noemt dit de belangrijkste data-integratie-initiatieven.
  • De belangrijkste overwegingen voor organisaties bij het evalueren van data-integratieoplossingen zijn; hoe eenvoudig het systeem aan te leren is (51 procent), de eenvoud in het gebruik (47 procent), datakwaliteit (39 procent), connectiviteit (39 procent) en schaalbaarheid (38 procent).
Het onderzoek bevat ook tips over hoe IT-managers, SaaS-leveranciers en system integrators om kunnen gaan met toekomstbestendige data-integratie. Het volledige rapport is hier te downloaden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Internationaal onderzoek: inzet data cruciaal voor groei bedrijven
 Nederlandse managers worden het informatie-gat ingezogen
 Marketeer van de toekomst combineert data en creativiteit
 Data-impact op bedrijfsleven groeit exponentieel
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10