Indeed favoriete sollicitatie-app onder werkzoekenden
16 december 2015 -
Apps en mobiele websites zijn onmisbaar als mensen op zoek zijn naar informatie. Arbeidsmarktonderzoeker Intelligence Group heeft gepeild wat de meest gebruikte (arbeidsmarkt) apps zijn onder de Nederlandse Beroepsbevolking.
De top vijf bestaat uit WhatsApp, Facebook, Nu.nl, Instagram en Buienradar. Arbeidsmarktgerelateerd zien we onder actieve baanzoekers dat Indeed, LinkedIn en Trovit het meest gebruikt worden. Tussen mannen en vrouwen en tussen generaties zijn er opvallende verschillen in de populariteit van apps, zoals blijkt uit analyses van de antwoorden van 10.387 respondenten in 2015.
Grote verschillen tussen generaties en geslacht in gebruik Apps
De top-10 meest populaire apps worden bijna allemaal vaker gebruikt door vrouwen dan mannen, behalve de nieuwsapps Nu.nl en NOS: Nu.nl wordt door mannen en vrouwen even vaak geraadpleegd en de NOS-app net iets meer door mannen dan vrouwen. Hoger opgeleiden en ‘ouderen’ gebruiken relatief vaker de nieuwsapps dan jongeren en de lager en middelbaar opgeleiden. Daarentegen worden social media apps aanzienlijk vaker gebruikt door de jongste generaties: Whatsapp, Facebook, Twitter en Instagram. Nieuw in de top tien: Instagram, NOS en Weeronline.
In de afgelopen drie jaar is er veel veranderd in de top tien lijst van meest gebruikte apps. Vergeleken met de lijst van 2012, valt op dat twee ooit razend populaire app-spellen zijn verdwenen uit de top tien (Wordfeud en Angrybirds), evenals de Telegraaf. Nieuw in de top tien zijn Instagram, NOS en Weeronline. Instagram, dat in 2012 nog niet bestond, is in relatief korte tijd sterk in populariteit gegroeid.
Indeed meest geraadpleegde arbeidsmarkt en vacature-app
Om op de arbeidsmarkt vraag en aanbod bij elkaar te brengen is een ‘mobile’ strategie inmiddels een vereiste. Steeds meer apps worden ontwikkeld om werkgever en werknemer met elkaar in contact te brengen. Welke arbeidsmarktapp raadpleegt de actieve baanzoeker? Meest favoriete arbeidsmarkt apps onder de actieve baanzoekers zijn:
Indeed
LinkedIn
Trovit
Monsterboard
Spannende uitdaging
Het landschap waarin werknemers en werkgevers elkaar kunnen vinden wordt steeds complexer, ondoorzichtiger en vluchtiger. Uit eerdere analyses bleek al dat er op elke 60 werklozen in Nederland een vacaturesite was. Nu na social media, ook Whatsapp een rol krijgt in de communicatie tussen werknemer en werkgevers wordt het landschap nog diverser. Daarin heeft de werkgever die een mobile strategie heeft en de juiste arbeidsmarktkennis een voorsprong om schaars talent aan te trekken. "Door de steeds grotere diversiteit van media en tegelijkertijd de randvoorwaarden die techniek stelt, zoals zoekmachine optimalisatie en mobile first vinden vraag en aanbod elkaar steeds lastiger op de arbeidsmarkt. Degene die dit spel beheerst, weet het juiste talent aan te trekken. Degene die dat niet beheerst, zal steeds minder in staat zijn om kwalitatief de juiste personen aan te trekken," aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group