20 november 2003 -
In een meerderheid van de organisaties komen incidenten voor, die het daglicht niet kunnen verdragen. 60 procent van de werknemers heeft de afgelopen twaalf maanden wel een incident meegemaakt dat niet door de beugel kon.
Dat blijkt uit het onderzoek De Duurzaamheidbarometer onder 500 werknemers, uitgevoerd door Ethicon, dat verbonden is aan de Rotterdam School of Management.
Incdidenten Voorbeelden zijn onveilige/ongezonde werkomstandigheden (43 procent), onzorgvuldige omgang met de informatie van derden (41 procent), creëren van een vijandige werkomgeving (29 procent), het geven van verkeerde of misleidende informatie aan consumenten (22 procent), oneerlijke concurrentie (14 procent), aannemen van ontoelaatbare geschenken (10 procent) en vervalsing of manipulatie van de boekhouding (6 procent).
Beschadiging van vertrouwen De gevolgen liegen er niet om. 68 procent van de medewerkers geeft aan dat als gevolg van de incidenten op de werkvloer de organisatie een minder aantrekkelijke werkgever wordt. Rondom de 60 procent zegt ook dat indien de incidenten bekend zouden worden dit leidt tot beschadiging van het vertrouwen in de organisatie en verlies van bestaande klanten. De helft geeft zelfs aan dat de huidige incidenten kunnen leiden tot wettelijke boetes en sancties.
Onduidelijkheid Dat er onder werknemers toch veel misstanden voorkomen is volgens de onderzoekers vooral te wijten aan de onduidelijkheid over welke normen en waarden er gelden. Slechts bij 55 procent van de organisaties wordt het aan de orde stellen van ethische dilemma's en kritiek bevorderd.
Respectvolle organisaties Ondanks de vele incidenten beoordelen de meeste werknemers hun eigen organisatie niet als onethisch. De ondervraagden vinden dat hun organisaties respectvol omgaan met klanten, investeerders en de eigen werknemers. Alleen actiegroepen kunnen op wat minder respect rekenen.