Darwinisme in de retail: verander mee met uw klant
10 december 2015 -
Dat de consument niet meer hetzelfde gedrag vertoont als tien jaar geleden, zal voor iedereen duidelijk zijn. Wie er in deze veranderingen niet meegaat met de consument zal datgene overkomen wat Charles Darwin meer dan een eeuw geleden al zei.
'It is not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change.’ Hans Broer, Marketing Manager bij HSO, is het hier roerend mee eens. "De wensen, de macht en de verwachtingen van klanten zijn veranderd. Wij zien dat het met de dag uitdagender wordt voor retailers om hierin mee te gaan. De retailers die zich hier niet goed op aanpassen, zullen ophouden te bestaan."
Ondergang
Deze ontwikkeling is al geruime tijd bezig. Gevolgen hiervan zijn bijvoorbeeld de ondergang van retailketens als Megapool, Free Record Shop, Halfords en Miss Etam. Concurrenten gingen mee, zij niet. Broer vertelt hoe de verwachtingen van de klant veranderd zijn en hoe retailers hierin kunnen meegaan met behulp van digitale oplossingen.