Kwart Nederlanders vindt beoordelings- en functioneringsgesprek overbodig
9 december 2015 -
Beoordelingsgesprekken voegen niks meer toe aan de ontwikkeling van personeel. Dat stelt ruim een kwart (27 procent) van de Nederlandse werknemers. Ook functioneringsgesprekken hebben hun beste tijd wel gehad, 24 procent van de Nederlanders loopt hier niet warm voor.
Deze ontwikkelinstrumenten worden echter nog steeds veelvuldig door organisaties ingezet. Dit blijkt uit het jaarlijkse benchmarkonderzoek van Raet onder 1.146 Nederlandse werknemers. De uitkomsten gelden voor zowel jongere als oudere medewerkers, er is vrijwel geen onderscheid in verschillende generaties.
Aangeboden hulpmiddelen voor ontwikkeling
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat een deel van de organisaties helemaal geen ontwikkelinstrumenten aanbiedt. Meer dan een tiende (twaalf procent) van de Nederlandse werknemers geeft aan dat hun werkgever dergelijke hulpmiddelen niet aanreikt. Volgens medewerkers is het functioneringsgesprek nog altijd het meest aangeboden (61 procent) ontwikkelinstrument, gevolgd door opleidingen en trainingen (60 procent) en beoordelingsgesprekken (58 procent). De minst aangeboden hulpmiddelen zijn 360-graden feedback (twaalf procent), assessments (acht procent) en persoonlijkheidstesten (zeven procent).
Standaardlijstjes
Henk Jan van Commenee, productmanager talentmanagement bij Raet: "Vaak worden er bij de ontwikkeling van medewerkers standaardlijstjes afgevinkt. Beoordelings- en functioneringsgesprekken zijn hier een goed voorbeeld van. Deze gesprekken worden door alle betrokkenen nog vaak gezien als een ‘moetje’, in plaats van dat het bijdraagt aan de ontwikkeling van medewerkers. De behoefte aan deze traditionele vormen van ontwikkelhulpmiddelen neemt dan ook in rap tempo af. De medewerker wil graag zelf de regie over zijn ontwikkeling. Dit zorgt ervoor dat personeel gemotiveerd is en betrokken raakt bij de eigen groei. Het is daarom belangrijk om de koppeling te maken tussen de ontwikkelbehoeften van de medewerker en de snel veranderende eisen van de organisatie, want de verschillen hiertussen zijn vaak enorm. Geef medewerkers de kans om te dromen en faciliteer ze bij het uitvoeren hiervan, zonder top-down de organisatiewensen op te leggen."
Jaarlijks benchmarkonderzoek
De Raet HR Benchmark is het jaarlijkse onderzoek van Raet naar actuele HR-trends in Nederland. Aan het onderzoek deden dit jaar 1.146 medewerkers, 506 HR-managers en 117 bestuurders uit verschillende branches mee. Het onderzoek vond plaats in de periode van 25 augustus tot en met 20 september 2015. De Raet HR Benchmark 2015-2016 werd uitgevoerd door TNS Nipo, in opdracht van Raet. De verschillende onderzoeksrapporten zijn hier te downloaden.
Misschien hebben veel leidinggevenden dit over zichzelf afgeroepen? Dan gaan ze naarstig op zoek om toch iets te vinden om als ontwikkelpunt aan te kunnen dragen? En dan komen ze met een incident in het afgelopen op de proppen. Of ze hebben een houding van: ik ben manager, dus ben ik veel slimmer, en dan is het mijn taak om iets van jou te vinden en suggesties doen ter verbetering. Maar dat is de manager van 100 jaar terug. Een manager van nu is niet veel meer dan een faciliterend manager: zorgen dat er praktische dingen geregeld worden enz. Maar ga je niet als een soort van vaderfiguur of bovenmeester gedragen.