8 december 2015 -
De ANWB heeft vorige week het miljoenste pechgeval van 2015 weer op weg geholpen. Het ging om een bestuurder van een auto met... een lege accu. Niet verrassend, want start- en accu problemen staan al jaren in de top drie van meest voorkomende pechgevallen.
De afgelopen weken heeft de winter haar gezicht laten zien en daarmee autorijdend Nederland wakker geschud als het gaat om veiligheid. De gemiddelde leeftijd van auto’s is inmiddels gestegen naar 9,9 jaar. Veel mensen met een eigen auto vragen zich daarom af of hun trouwe bolide ook de komende winter zal doorstaan en wat het kostenplaatje voor onderhoud of pech wordt.
Winterpech
Pech door een defecte startmotor of lege accu levert maar liefst 481.000 meldingen per jaar op, dat is gemiddeld ruim 40.000 per maand. Volgens de Bovag stellen consumenten onderhoud steeds vaker uit en is de kostenpost die per jaar door pech ontstaat in 2014 gestegen tot gemiddeld 367 euro.
Kosten autobezit
De kosten van autobezit zijn sowieso de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen, mede door hogere belastingen, brandstof en parkeertarieven. En wel van 408 euro per maand in 2012 naar 420 in 2013 en maar liefst 445 per maand in 2014 voor een nieuw aangeschafte, compacte stadsauto (Nibud: november 2015).
Beweging van bezit naar gebruik
Dankzij de toegenomen mogelijkheden en beter inzicht in autodelen en private lease, lijkt er, vooral bij jonge mensen tot 35 jaar, een verschuiving gaande (bron: Trendcijfers Rabobank, april 2015). Een beweging van bezit naar gebruik. Ook de houding is veranderd ten gunste van private lease, van de ondervraagden uit het Right Marktonderzoek gaf 77 procent aan te weten wat private lease inhoudt. Ook is er in 2015 een stijging van 50 procent t.o.v. 2014 voor wat betreft mensen die aangeven (zeer) waarschijnlijk gebruik te zullen maken van private lease bij hun volgende auto.
Particulieren die kiezen voor private lease geven aan dat de belangrijkste reden voor hen is dat er grip is op de uitgaven door het vaste maandbedrag. Géén tegenvallers als gevolg van (achterstallig) onderhoud of pech, plus het comfort. Last but not least, de veiligheid en zekerheid van een jonge auto is een belangrijke factor, want niemand houdt ervan om langs de weg te stranden met een auto die er om wat voor reden – al dan niet tijdelijk- mee ophoudt.