zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kwart aankopen feestdagen via smartphone of tablet

23 november 2015 - In Nederland wordt er dit jaar naar verwachting maar liefst 12,8 miljard euro uitgegeven aan de feestdagen. Dit is een stijging van 1,4 procent ten opzichte van 2014.

Ondanks dat de meeste aankopen offline plaatsvinden, blijft online shoppen aan populariteit winnen, terwijl de groei voor offline stagneert of zelfs heel licht daalt. Dit jaar besteden we in de laatste zes weken van het jaar 1,5 miljard euro online, dat is 14,4 procent meer dan vorig jaar. 400 miljoen euro hiervan komt via mobiele apparaten zoals tablets en smartphones, dat is een derde (32,3 procent) meer dan de afgelopen feestdagen. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van ActiePagina.nl in samenwerking met Centre for Retail Research (CRR).


 
Online detailhandel
De online detailhandel is enorm veranderd door de opkomst van smartphones en tablets. Vier op de vijf Nederlanders bezit een smartphone en nog eens bijna twee derde (65 procent) heeft een tablet (GFK NL, juni 2015). De verwachting is dat het percentage online aankopen voor de feestdagen dat via een mobiel apparaat gedaan wordt, toeneemt van 23,3 procent in 2014 naar 27 procent dit jaar. Van iedere euro die online wordt besteed, is dus 27 cent afkomstig vanaf een smartphone of tablet.
Ruim de helft (56 procent) van alle mobiele aankopen komt vanaf een smartphone, maar wat opvalt is dat in Nederland de aankopen via tablets steeds populairder worden. Werd vorig jaar nog voor 110 miljoen euro via een tablet besteed, dit jaar zal dit naar verwachting stijgen tot 180 miljoen euro, een toename van 63,6 procent. Aankopen via een smartphone zullen ‘slechts’ met vijftien procent stijgen.
 
Belangrijkste periode
Iwan Mouton, partner manager bij ActiePagina.nl voegt toe: "De weken in aanloop naar de feestdagen zijn voor veel winkeliers de meest belangrijke periode in het jaar, zowel voor off- als online retailers. We blijven een stijging zien in het gemiddelde marktaandeel van de online detailhandel, zowel van pure-play specialisten als de websites van 'multichannel' retailers. Deze groeicijfers zijn iets lager dan vorig jaar, maar de groei in online verkoop blijft veel robuuster dan offline, waar we zelfs een lichte daling zien. Steeds meer consumenten vinden hun weg naar de online winkels en de voordelen die deze kunnen bieden, zoals snelle toegang tot productinformatie, beschikbaarheid van reviews van andere consumenten, het kunnen vergelijken van prijzen en digitale aanbiedingen zoals kortingscodes en coupons."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederland koopt massaal kerstcadeau via mobiel
 Nu ook mobiel solliciteren via iPad
 Nederland koopt massaal kerstcadeau via mobiel
 145 miljoen euro minder offline aankopen deze feestdagen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10