Kwart aankopen feestdagen via smartphone of tablet
23 november 2015 -
In Nederland wordt er dit jaar naar verwachting maar liefst 12,8 miljard euro uitgegeven aan de feestdagen. Dit is een stijging van 1,4 procent ten opzichte van 2014.
Ondanks dat de meeste aankopen offline plaatsvinden, blijft online shoppen aan populariteit winnen, terwijl de groei voor offline stagneert of zelfs heel licht daalt. Dit jaar besteden we in de laatste zes weken van het jaar 1,5 miljard euro online, dat is 14,4 procent meer dan vorig jaar. 400 miljoen euro hiervan komt via mobiele apparaten zoals tablets en smartphones, dat is een derde (32,3 procent) meer dan de afgelopen feestdagen. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van ActiePagina.nl in samenwerking met Centre for Retail Research (CRR).
Online detailhandel
De online detailhandel is enorm veranderd door de opkomst van smartphones en tablets. Vier op de vijf Nederlanders bezit een smartphone en nog eens bijna twee derde (65 procent) heeft een tablet (GFK NL, juni 2015). De verwachting is dat het percentage online aankopen voor de feestdagen dat via een mobiel apparaat gedaan wordt, toeneemt van 23,3 procent in 2014 naar 27 procent dit jaar. Van iedere euro die online wordt besteed, is dus 27 cent afkomstig vanaf een smartphone of tablet.
Ruim de helft (56 procent) van alle mobiele aankopen komt vanaf een smartphone, maar wat opvalt is dat in Nederland de aankopen via tablets steeds populairder worden. Werd vorig jaar nog voor 110 miljoen euro via een tablet besteed, dit jaar zal dit naar verwachting stijgen tot 180 miljoen euro, een toename van 63,6 procent. Aankopen via een smartphone zullen ‘slechts’ met vijftien procent stijgen.
Belangrijkste periode
Iwan Mouton, partner manager bij ActiePagina.nl voegt toe: "De weken in aanloop naar de feestdagen zijn voor veel winkeliers de meest belangrijke periode in het jaar, zowel voor off- als online retailers. We blijven een stijging zien in het gemiddelde marktaandeel van de online detailhandel, zowel van pure-play specialisten als de websites van 'multichannel' retailers. Deze groeicijfers zijn iets lager dan vorig jaar, maar de groei in online verkoop blijft veel robuuster dan offline, waar we zelfs een lichte daling zien. Steeds meer consumenten vinden hun weg naar de online winkels en de voordelen die deze kunnen bieden, zoals snelle toegang tot productinformatie, beschikbaarheid van reviews van andere consumenten, het kunnen vergelijken van prijzen en digitale aanbiedingen zoals kortingscodes en coupons."