18 november 2015 -
IAB Nederland publiceert het eerste onderzoeksrapport dat de sector volledig inzicht geeft in de motieven en grootste irritaties van consumenten omtrent reclame op internet.
Cijfers en conclusies waar het bedrijfsleven haar (online) strategieën mee kan bepalen. Zo komt uit de twee onderzoeken, uitgevoerd door Mediabrands Marketing Sciences, naar voren dat de Nederlandse consument zich vooral aan internetadvertenties ergert omdat het er simpelweg ‘te veel zijn’ (73 procent) en de advertenties zorgen voor een te trage performance (42 procent). 36 procent installeert een adblocker om te ontkomen aan retargeting. De grootste ergernis vormen advertenties die niet kunnen worden weggeklikt (59 procent), de website helemaal afdekken (54 procent) en met geluid starten (41 procent).
Whitelisten, betalen of website op zwart?
Ondanks dat men (69 procent) begrijpt dat websites afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten, heeft 32 procent van de Nederlandse bevolking ervaring met adblockers. Daarvan is twaalf procent inmiddels gestopt, waardoor op dit moment twintig procent van de Nederlandse bevolking (2,5 miljoen Nederlanders) een adblocker heeft geïnstalleerd. Zo’n 23 procent van de adblock-gebruikers ‘whitelist’ websites. Daarmee laat men advertenties van die bewuste websites wel toe. Slechts twee procent van de adblock-gebruikers is bereid te betalen voor content. Dertien procent wil dat wel, mits er dan geen advertenties worden vertoond. 71 procent van de mensen met adblocker-software staat niet negatief tegenover het ‘op zwart zetten’ van websites.
Meest irritante advertentie formats
De consument stoort zich vooral aan advertenties die niet kunnen worden weggeklikt (59 procent), de website helemaal afdekken (54 procent) en met geluid starten (41 procent). Op de vraag hoe storend men bepaalde advertenties vindt gaf een ruime meerderheid aan zich vooral te storen aan Floor Ads (88 procent), Lightbox (85 procent) en Skins (76 procent). Daarnaast vindt 61 procent de non-skippable video ads storend.