zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Minder verzuim na begeleiding Professional Organizer

17 november 2015 - Veel werknemers hebben door de 24-uurs economie en alle moderne communicatiemiddelen last van infostress. De geboden informatiestromen kunnen niet snel genoeg verwerkt worden, en in combinatie met andere stressfactoren kan dit leiden tot een structurele stresssituatie, met verzuim tot gevolg.

Professional organizing blijkt een positief effect te hebben op infostress. De problemen met onder andere een overvolle e-mailbox en de onoverzichtelijke werkvoorraad nemen fors af door de begeleiding van een Professional Organizer. Dat blijkt uit onderzoek naar de effectiviteit van de dienstverlening van professional organizers door de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO).



Werkstress
Werkstress kent verschillende vormen en oorzaken, bijvoorbeeld teveel werk in combinatie met privé-problemen, inefficiënte werkgewoontes en baanonzekerheid door de flexibilisering van de arbeidsmarkt. Het afgelopen decennium zijn de moderne communicatiemiddelen en onze 24-uurs economie daar nog bijgekomen als stress-veroorzakers. Met de komst van alle moderne communicatiemiddelen wordt immers vaak van medewerkers verwacht dat ze 24/7 bereikbaar zijn en 's avonds en in het weekend ook hun mail lezen en behandelen. Verder is overwerken in veel organisaties eerder regel dan uitzondering. Daarnaast kan niet iedereen de snelle technologische vernieuwingen bijhouden. Het gevolg? Infostress. Er komt teveel informatie in korte tijd op mensen af, waarvan verwacht wordt dat ze die snel kunnen verwerken. En niet iedereen kan dat. In combinatie met een overvolle mailbox loert het gevaar van infostress dan snel om de hoek. En structurele infostress kan tot verzuim leiden.

Verzuim voorkomen
Volgens Anke Algera, voorzitter van de NBPO, is verzuim of zelfs een burn-out waaraan een structurele informatie-overload ten grondslag ligt, te voorkomen. "Werkgevers verwachten dat iedereen zijn/haar werk wel kan organiseren, maar niet iedereen heeft voldoende kennis en vaardigheden op zak om structuur te scheppen in een overvolle mailbox of de baas te worden over de waan van de dag. Ook heeft niet iedereen de discipline of de ruimte om in privé-tijd de rust te nemen die noodzakelijk is om te herstellen van de inspanningen op het werk en zichzelf weer op te laden, wanneer er steeds nieuwe werkgerelateerde informatie op hem of haar afkomt. Als de juiste vaardigheden worden aangeleerd, kan een deel van de infostress-gerelateerde problemen voorkomen worden. Bij die vaardigheden gaat het om praktische zaken zoals werkvoorraad beheren, grenzen stellen en mailbeheer."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Organizer verdient zichzelf snel terug
 Alsmaar harder werken: vijf desastreuze fases
 Burnout ligt voor velen op de loer
 Verbondenheid, Ontwikkeling en Autonomie essentieel voor gezond werken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10