Meer investeringen in ontwikkeling mobiele applicaties
17 november 2015 -
Red Hat kondigt de resultaten aan van een recent mobile maturity-onderzoek. Uit het onderzoek blijkt dat 90 procent van de respondenten in de komende twaalf maanden meer wil investeren in het ontwikkelen van mobiele applicaties.
Tevens wijzen de resultaten uit dat dezelfde respondenten voorspellen dat het aantal investeringen van hun organisatie in mobiele applicatieontwikkeling toeneemt om een gemiddelde groei van 24 procent over dezelfde periode te realiseren.
Mobiele strategie
De enquête sluit aan op de bevindingen van een onderzoek dat twee jaar geleden door FeedHenry werd uitgevoerd. (Dit bedrijf werd in oktober 2014 door Red Hat overgenomen). In dat onderzoek uit 2013 gaf slechts zeven procent van de respondenten, afkomstig uit 100 Britse bedrijven met 1000 of meer medewerkers, aan dat hun organisatie een volledig geïmplementeerde mobiele app strategie heeft. In het recente Red Hat-onderzoek is dat 52 procent. Dit wijst op een stijgend belang van mobiliteit en de behoefte aan een sneller ontwikkeltempo. Tevens zijn de organisaties van de respondenten van plan om ieder gemiddeld 21 applicaties te ontwikkelen in de komende twee jaar. Dit is een stijging van 40 procent van het gemiddelde aantal custom apps dat in de afgelopen twee jaar is ontwikkeld.
Terwijl organisaties investeren in mobiele strategieën bewegen ze zich richting een gezamenlijke aanpak waarbij business-teams naast IT een grotere rol spelen in de besluitvorming. Een andere trend is de introductie van nieuwe, flexibelere technologieën, zoals Mobile Backend-as-a-Service (MBaaS) en lichtgewicht ontwikkeltalen om de uitdagingen van de mobiele ontwikkeling en integratie aan te pakken.
Resultaten
Red Hat heeft onderzoeksbureau Vanson Bourne ingeschakeld om 200 IT-besluitvormers uit Amerikaanse en West-Europese bedrijven te ondervragen. De belangrijkste resultaten zijn:
De transformerende kracht van mobile computing speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van organisaties. Een derde (35 procent) van de respondenten zegt dat mobiele apps de manier veranderen waarop ze zaken doen. 37 procent geeft aan dat apps voornamelijk gebruikt worden om bestaande processen te automatiseren. Verder maakt 24 procent van de respondenten bestaande webapplicaties geschikt voor mobiel.
Meer dan een derde (37 procent) van de respondenten heeft een Mobile Center of Excellence (MCoE) samenwerkingsverband opgezet. Meer dan de helft (55 procent) van de respondenten, wiens organisatie een mobiele app strategie heeft geïmplementeerd, hebben ook een MCoE. Dit kan wijzen op een gevestigde mobiele cultuur, waarbij de business- en IT-team optimaal samenwerken om de productiviteit van de medewerkers en de betrokkenheid van de consument te verbeteren.
Organisaties omarmen opensourcesoftware en MBaaS-technologie. Een overweldigende 85 procent van de respondenten geeft aan dat opensourcesoftware belangrijk is voor hun strategie van applicatieontwikkeling. Daarnaast gebruikt bijna een derde van de respondenten (31 procent) MBaaS-technologie om de technologische uitdagingen van de back-end integratie te tackelen. Naar verwachting groeit dit aantal naar 36 procent in de komende twee jaar.
Een nieuw tijdperk van lichtgewicht ontwikkeltalen is begonnen. Een kwart (26 procent) van de respondenten is van plan om binnen de komende twee jaar Node.js te gebruiken als de standaard ontwikkeltaal voor back-end-ontwikkeling, terwijl vijftien procent van plan is om Java te gebruiken en negentien procent .NET. Momenteel gebruikt 71 procent van de respondenten Java en 56 procent .NET.
Volwassen praktijken
Cathal McGloin, vice president Mobile Platforms bij Red Hat:"Organisaties erkennen het belang van mobiele strategieën. We zien een verschuiving richting meer volwassen praktijken. Voorbeelden daarvan zijn de samenwerking tussen business- en IT-teams, de erkenning van het belang van opensourcesoftware, het gebruik van MBaaS-technologie en van lichtgewicht ontwikkeltalen. Op basis van het onderzoek verwachten wij dat het ontwikkelen van mobiele applicaties de komende twee jaar verder zal toenemen. En voor bedrijven zijn er op dit gebied nog volop mogelijkheden."