zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Surfen op de zeven zeeën: cruiseliefhebbers willen online zijn

16 november 2015 - Steeds minder Nederlanders gaan op vakantie zonder internet – dit geldt ook aan boord van de cruiseschepen. Dit zijn bevindingen van een onderzoek dat is uitgevoerd Dreamlines.

Bijna de helft van de ongeveer 3.200 respondenten hecht veel waarde aan draadloos internet aan boord – het liefst kosteloos. Wens en werkelijkheid komen hier niet overeen: Bijna geen enkel schip heeft gratis internet, de verbindingen zijn relatief langzaam en het gebruik is vaak kostbaar voor de passagiers.



Wifi aan boord wordt verwacht
46 procent van de respondenten gaf aan dat zij internet aan boord belangrijk of zeer belangrijk vinden. Meer dan een kwart vindt het niet belangrijk maar zou het wel waarderen. Zestien procent hecht minder waarde aan deze service aan boord en slechts dertien procent vindt het helemaal niet belangrijk. In feite is een internetaansluiting aan boord van cruiseschepen nu standaard, maar de gegevensoverdracht is vaak langzaam. Het snelste netwerk op zee is van Royal Caribbean Cruises.    

De grens ligt bij tien euro per dag
Duidelijk resultaat voor het kostenlimiet: acht van de tien respondenten willen over het algemeen gratis gebruik van internet aan boord. Bijna twintig procent is bereidt om tot tien euro per dag te betalen voor de toegang tot internet. Vervolgens wordt de grens bereikt: Meer geld zou niet eens één procent ervoor over hebben. Bijna de helft van de ondervraagden heeft bij voorkeur een weektarief, 36 procent wilt dagelijks een vast tarief. Het minutenpakket zou voor maar liefst negentien procent de voorkeur genieten.De wens om gratis internet is op veel schepen nog onvervuld: Alleen Hurtigruten en de luxe rederij Regent Seven Seas bieden gratis WiFi aan – vanaf 2016 willen verschillende rederijen volgen. De maximale prijs van de passagiers bewegen ook ver van de werkelijkheid: het goedkoopste dagtarief bevindt zich op de schepen van de Oasis- en Quantum-Klasse van Royal Caribbean Cruises voor ongeveer dertien euro. Ter vergelijking, een weektarief bij Phoenix Reisen kost  250. Bij het merendeel van de rederijen vindt de facturering in minuten- of datapakketten plaats: Twaalf euro kost een uur bij MSC Cruises. Gasten van TUI Cruises en Phoenix Reisen surfen voor ongeveer twintig euro per uur, Norwegian Cruise Line vraagt hiervoor bijna 35 euro. Voor grotere minutenpakketten wordt het gunstiger. Op de schepen van AIDA Cruises en Costa Cruises zijn er datapakketten van 25 euro voor 250 MB. Vaak wordt er ook een minutenpakket aangeboden; de prijs hiervan kan verschillen tussen de acht en 89 cent per minuut. Dit kan relatief duur uitvallen voor de gasten.

Cruisers willen ook op zee geïnformeerd worden
Veruit de meest populaire internetactiviteit aan boord is met 83 procent het verzenden en ontvangen van privéberichten en –mails. Op de tweede plaats van deze vraag, waar meerdere antwoorden mogelijk waren, stond het volgen van het actuele nieuws: Bijna de helft van de ondervraagden zou graag aan boord geïnformeerd willen worden over gebeurtenissen in de wereld. Meer dan een kwart zou internet op het schip gebruiken voor zakelijke e-mailberichten. Relatief laag is, met 22 procent, het aandeel van degenen die foto’s van hun reis over zee zou plaatsen op sociale netwerken. Slechts vijf procent van de cruisers is geïnteresseerd in het downloaden van muziek, films en videospelletjes.

Bereikbaarheid van het internet het liefst overal op het schip
Met bijna 60 procent wil de meerderheid van de passagiers overal toegang hebben tot het internet – inclusief in de eigen hut. Zeven procent zou graag Wifi in de gemeenschappelijke ruimtes van het schip hebben. Een derde wilt voldoende toegang tot draadloos internet in de aangewezen gebieden. Nogmaals, het internetaanbod blijft gedeeltelijk achter in vergelijking met de verwachtingen van de cruise gasten. Meestal is internet beschikbaar in de openbare ruimtes, bij Phoenix Reisen zijn er alleen speciale internetgebieden. Internet in de hut is mogelijk bij MSC Cruises, Norwegian Cruise Line, Costa Cruises, Royal Caribbean Cruises, AIDA Cruises (op het entertainment systeem iTV), op de Mein Schiff 3 en Mein Schiff 4 van TUI Cruises en de meest luxe schepen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlander kan niet zonder wifi op vakantieadres
 Vijf boosdoeners achter slechte wifi-verbindingen en hoe u deze kunt vermijden
 Tien tips om veilig te werken via Wifi
 Gratis ontbijt belangrijkste voor reiziger
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10