Omzet totale non-food markt stijgt met twee procent
16 november 2015 -
De omzet van alle non-food markten bij elkaar opgeteld laat een omzetstijging zien van twee procent. Vorig jaar in dezelfde periode groeide de markt slechts met 0,3 procent.
De markten die zorgen voor de grootste omzetstijging zijn: Telecom en Groot- en Klein Huishoudelijke apparaten. Ook Boeken, Entertainment, Fashion en Doe Het Zelf laten een groei zien. De markt voor Toerisme, Consumenten Elektronica, Photo en IT laten een dalende omzet zien. Dit blijkt uit de Q3 rapportage van GfK Retail Reports.
Telecom: Smartwatches en Health/fitness trackers zijn populair
De telecommarkt blijft zich in het derde kwartaal van 2015 positief ontwikkelen met een afzetgroei van tien procent in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. De producten die de grootste groei laten zien zijn Smartwatches en Health/fitness trackers. Deze producten laten een groei van respectievelijk 117 procent en 115 procent zien. Mobiele accessoires zoals bijvoorbeeld headsets en opladers groeien met twintig procent.
Groot-en Klein Huishoudelijk: innovatie producten groeien het meest
De markt voor Groot Huishoudelijke apparaten is in het derde kwartaal nog steeds één van de hardst groeiende markten. Vergeleken met een jaar geleden is de omzetgroei wel iets minder (7,0 procent in 2015 vs 8,5 procent in 2014). Door het succes van de waterpomp-drogers groeit de omzet van de droogtrommel nog stevig door. Keukenapparatuur als kookplaten en ovens laten een sterke groei zien. De stoomovens groeien zelfs met meer dan 50 procent. Magnetrons en koelkasten blijven onder de tien procent omzetgroei en de afwasmachines (+3,9 procent) en vriezers (-0,2 procent) doen het het minst goed.
De markt voor Klein Huishoudelijke apparaten laat vergeleken met vorig jaar een groei zien van 5,6 procent. Het derde kwartaal van 2015 is hiermee inmiddels het achtste opeenvolgende kwartaal met groei. Voorbeelden van zeer positieve verkoopcijfers binnen deze groep zijn: 'vetarme' friteuses, sapcentrifuges en citruspersen, bloeddrukmeters, digitale thermometers, elektrische tandenborstels, haardrogers, personenweegschalen en stofzuigers. Het betreft hier allemaal producten die innoveren op het gebied van gemak en gezondheid. De grootste groei wordt veroorzaakt door verschillende producten uit het segment Kleine Keukenapparaten en uit het segment Personal Care (6,8 procent). Het segment Home Comfort laat slechts een omzetgroei van 2,5 procent zien.
Boeken: Goede verkoop informatief non-fictie en kinderboeken
In het derde kwartaal van 2015 heeft het lichte herstel van de boekenmarkt zich doorgezet. Er werd in deze periode met papieren algemene boeken een omzetgroei behaald van 3,7 procent vergeleken met Q3 van 2014. Nog steeds zijn informatieve non-fictie boeken de absolute uitblinker van 2015 met een jaarlijkse groei van tien procent. Ook kinderboeken blijven het met een groei van vijf procent uitstekend doen. Fictie en non-fictie vrije tijd dalen in omzet.
Entertainment: Digitale video en muziek groeit door!
In het derde kwartaal van 2015 stijgt de omzet van de entertainmentmarkt met ruim drie procent. Deze groei is voornamelijk toe te schrijven aan de opmars van Video on Demand (+38 procent), streaming abonnementen en PS4 software. De omzet van muziek, zowel fysiek als digitaal, is gestegen met zo'n vijf procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze stijging wordt vooral veroorzaakt door streamingdiensten die groeien met 29 procent.
Fashion: schoenen en kinderkleding populair
De omzetresultaten binnen de fashion markt (rapportages van de GfK INretail FashionScan en ShoeScan) laten in het derde kwartaal een stijging zien van ruim drie procent. In de categorie kleding wordt in het derde kwartaal een plus geboekt van 1,8 procent en binnen de categorie schoenen is een omzetplus van maar liefst 8,6 procent te zien. Het segment dat het afgelopen kwartaal de grootste groei laat zien is dat van de kinderkleding (+9,3 procent) en kinderschoenen (+12,0 procent).
Doe Het Zelf: kleine bescheiden groei
De Doe Het Zelf markt laat in het derde kwartaal een kleine bescheiden groei zien van ruim twee procent. Binnen de bouwmarkten groeit de omzet van raamdecoratie en vloeren wel hard. Ook hout- en plaatmateriaal, deuren en kozijnen, bouwmaterialen en gereedschap groeien stevig. Verf, behang en sanitair heeft het moeilijk.
Toerisme, Consumenten Elektronica, Photo en IT: dalende omzet
De toerisme markt laat een omzet daling zien van ruim twee procent. Ook het aantal passagiers daalt met ruim drie procent. Met name Tunesië kent sterke dalende boekingen vanwege de terreur aanslagen. Turkije en Griekenland daalt ook en Spanje profiteert hiervan.
De omzet binnen Consumenten Elektronica is op de weg terug maar laat in het derde kwartaal nog wel een omzetdaling zien van 3,9 procent. De omzet van de Televisie markt daalt met 4,8 procent. Personal Audio geeft een positieve impuls aan deze markt. Ook zien we dat de Drones aan populariteit wint.
De Photo markt laat wederom een omzetdaling zien van 4,3 procent. Deze daling wordt voornamelijk veroorzaakt door digitale camera's. De omzet van losse lenzen laat nog wel een positieve groei zien van 2,5 procent.
De IT markt daalt met 2,5 procent, vooral door de teleurstellende back to school periode maar ook bij gebrek aan echt nieuwe innovaties. Windows 10 laat niet de doorbraak zien waarop men hoopte. De PC en tablet markt staat verder onder druk.
Herkenbaar dat de entertainment industrie flink groeide in het vierde kwartaal van 2015. De PlayStation 4 ofterwel de PS4 werd in die laatste maanden enorm verkocht.
De PS4 500GB was toen slechts 288 euro waardoor nog meer mensen de Playstation 4 gingen kopen.