zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sprekers verdienen een stuk minder dan tien jaar geleden

13 november 2015 - Als u van plan bent om volgend jaar eens flink geld te gaan verdienen als spreker, dan komt u waarschijnlijk bedrogen uit.

Uit een breed marktonderzoek van Quality Bookings is gebleken dat sprekers ruim 30 procent minder verdienen per opdracht dan tien jaar geleden. Er was ooit een tijd, ver voor de crisis, dat menig bekende Nederlander, managementgoeroe of auteur bakken met geld kon verdienen in het sprekerscircuit. Bedrijven betaalden in die tijd duizenden euro’s voor topsprekers en boden vaak nog tegen elkaar op ook. Want: die spreker moeten we echt hebben op ons congres! Het aanbod was in die tijd veel kleiner dan de vraag en daardoor kon iedereen met een vlotte babbel een leuke lezing in elkaar zetten en vrij snel een volle agenda met spreekbeurten bij bedrijven hebben. Na de welbekende kredietcrisis is deze markt volledig op zijn kop gezet en nooit meer hetzelfde geworden.



Bedrijven geven 30 procent minder uit aan externe sprekers
Uit dit onderzoek blijkt duidelijk dat het Nederlandse bedrijfsleven en overheid heel anders omgaan met het inhuren van externe sprekers. Net na de crisis gaven bedrijven ruim 45 procent minder uit aan het inhuren van sprekers en artiesten. Inmiddels is dat weer iets opgeklommen, maar nog steeds 30 procent minder dan in 2005.

Bekende Nederlanders versus inhoud
Ook een opvallende trend van de afgelopen tien jaar is dat bedrijven minder snel een bekende Nederlander inhuren. Zo wilde tien jaar geleden iedere bedrijf nog een bekende kop op zijn congres, nu staan de inhoud en de kwaliteit van de lezing bovenaan als belangrijkste criteria. "Zo zien wij ook de boekingen voor professoren en managementauteurs toenemen," zegt Robert de Vries, die vijftien jaar geleden Quality Bookings heeft opgericht. "Sprekers als Erik Scherder, Gert-Jan Hospers en Jos Burgers blijven immens populair. Bij deze sprekers zien wij ook een goede balans tussen bekendheid, kennis en een vermakelijke presentatie." Alleen bekend zijn is dus niet meer genoeg. Wilt u als bekende Nederlander nog aan de bak komen en flink kunnen bij schnabbelen, dan zult u dus echt ergens een verhelderende visie op moeten ontwikkelen.

Harde cijfers
In het onderzoek is de eventmanagers van de 2.000 bedrijven ook gevraagd welke soort sprekers zij het meest inhuren. Hieronder staat de top vijf van meest geboekte sprekers in het bedrijfsleven:
1) Professoren
2) Sporters
3) Managementauteurs
4) Economen
5) Oud-politici
De grootste verliezers uit het onderzoek zijn de cabaretiers. Nog maar vijf procent van de ondervraagden heeft geantwoord regelmatig cabaretiers in te zetten om bedrijfspresentaties op te leuken.

Toenemend aanbod
Ondanks deze dalende cijfers is het aantal sprekers enorm toegenomen. "We zien dat veel mensen een poging doen om professioneel spreker te worden. Maar helaas lukt dit niet iedereen. Het aanbod is sterk toegenomen en de vraag duidelijk afgenomen. Het is daardoor voor nieuwe sprekers een stuk lastiger om voet aan de grond te krijgen in de sprekersmarkt," vult De Vries aan.

Verwachte stijging
Er is gelukkig ook positief nieuws voor alle vlotte babbelaars in Nederland, want ruim 45 procent van de ondervraagden zei te verwachten dat de budgetten voor het inhuren van sprekers de komende vijf jaar gaan stijgen. De economie trekt langzaam weer aan en daar profiteert de Nederlandse spreker dus van mee.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Peter van Uhm ‘Spreker van het jaar 2013’
 Jan Rotmans spreker van het jaar
 Twee regels voor een succesvolle presentatie
 Vier tips voor een boeiende speech
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10