zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips om om te gaan met een geweigerde loonsverhoging

11 november 2015 - Ruim de helft (51 procent) van de Nederlandse werknemers is van plan loonsverhoging te vragen in de komende twaalf maanden.

Werknemers van generatie Y zijn in grotere mate (62 procent) bereid om loonsverhoging te vragen in vergelijking met werknemers van de babyboomgeneratie (45 procent) en generatie X (45 procent). Dit blijkt uit onderzoek van Robert Half onder 1.000 Nederlandse werknemers.


 
Redenen om salarisverhoging te vragen
Wanneer wordt gevraagd naar de redenen om salarisverhoging te vragen, geeft ruim drie kwart (76 procent) van de werknemers aan dat het loon niet mee is gestegen met het groeiende takenpakket en verantwoordelijkheden. Een tiende geeft aan dat ze loonsverhoging op zijn plaats vinden omdat het huidige salaris niet marktconform is voor de functie en sector. Daarnaast zegt zeven procent dat een hoger salaris noodzakelijk is om de huidige manier van leven te bekostigen, terwijl zes procent stelt dat ze meer moeten verdienen om in de basisbehoeften te voorzien.
 
Groeiend vertrouwen 
"Er is een groeiend vertrouwen onder Nederlandse werknemers over hun kansen op de arbeidsmarkt. Hierdoor durven werknemers – die doorgaans hun marktwaarde kennen - ook sneller om loonsverhoging te vragen binnen hun huidige functie. Bedrijven erkennen dan ook het belang om salarisverhogingen toe te kennen om talent binnen het bedrijf te houden. Een marktconform loonbeleid is dan ook een prioriteit voor bedrijven," zegt Stephan Renken, Directeur Robert Half Nederland. "Toch vormen salarisverhogingen niet de enige manier om talent aan het bedrijf te binden. Zo besteden bedrijven extra aandacht aan het ontwikkelen van een gevarieerd takenpakket of bieden aantrekkelijke carrièrekansen voor het aantrekken en behouden van werknemers."
 
Tien procent gaat op zoek naar een nieuwe baan als ze geen loonsverhoging krijgen
Het kan uiteraard gebeuren dat een werkgever beslist om geen loonsverhoging toe te kennen. In dat geval zegt 43 procent van de werknemers te wachten tot het volgende functioneringsgesprek om de vraag opnieuw te stellen. Een derde geeft aan naar een alternatief te vragen, zoals meer of betere secundaire voorwaarden of een beter betaalde functie binnen het huidige bedrijf. Een tiende van de medewerkers zegt op zoek te gaan naar een andere baan als ze een negatief antwoord krijgen.
"Een ‘nee’ van de werkgever hoeft niet noodzakelijk het einde van de onderhandeling te betekenen. Er zijn namelijk diverse alternatieven mogelijk, zoals flexibele werktijden of meer ruimte voor training en opleiding. Door een alternatief voor te stellen kunnen werkgever en werknemer proberen samen tot een oplossing te komen," aldus Renken.
 
Vijf tips
‘Nee,u krijgt geen salarisverhoging.’ – vijf tips om goed om te gaan met ‘nee’
1.            Blijf professioneel – Professioneel reageren kan soms lastig zijn als u slecht nieuws te horen hebt gekregen. Het is echter belangrijk het vertrouwen van uw manager niet te schaden en de deur open te houden voor een toekomstig gesprek over loonsverhogingen. Grapjes en loze dreigingen zijn dus niet op zijn plaats.
2.            Ga op zoek naar alternatieven – Zit er momenteel geen loonsverhoging in? Dat betekent niet dat de onderhandelingen voorbij zijn. U kunt bijvoorbeeld extra vakantiedagen, flexibele werktijden of betere/meer secundaire arbeidsvoorwaarden vragen. Deze extraatjes worden in sommige bedrijven
makkelijker toegekend dan een loonsverhoging.
3.            Verplaats u in de positie van de manager – Probeer rekening te houden met externe factoren, zoals de algemene bedrijfsresultaten en de druk waarmee uw leidinggevende wordt geconfronteerd. Misschien is er tijdelijk geen ruimte om loonsverhogingen toe te kennen. Door open vragen te stellen tijdens het gesprek kunt  u meer te weten komen over de achterliggende reden van de beslissing en hierop verder inspelen.
4.            Tijd voor zelfreflectie – Dit is een uitgelezen moment om even stil te staan hoe u naar uzelf als werknemer kijkt. Welke projecten heeft u de afgelopen tijd goed aangepakt? Op welke punten ondervond u problemen en hoe kwam dit? Door uzelf deze vragen te stellen kunt u gemakkelijker inhaken op de verwachtingen van de manager en uw eigen doelstellingen om later opnieuw een promotie en/of loonsverhoging te vragen.
5.            Kijk vooruit – Verlies de moed niet als het antwoord ‘nee’ is. Hoewel u geen loonsverhoging hebt ontvangen, is dit wel een kans om te onderzoeken hoe u de verwachtingen van uw leidinggevende kunt overtreffen. Bespreek uw doelstellingen voor de komende periode met de manager en plan na enkele maanden een vervolgmeeting in om uw vooruitgang en resultaten te bespreken. Dit kan uw kansen op een toekomstige loonsverhoging vergroten.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemers optimistischer over loonontwikkeling
 Salarisgroei steeds meer afhankelijk van individuele prestaties
 Ruim de helft van de werknemers rekent op loonsverlaging
 Vraag om loonsverhoging als de nood het hoogst is
 
 
reacties
 
Ellen  |   | 
15-12-2015
 | 
12:59 uur
Negen van de tien keer is de manager alleen maar het doorgeefluik. Of iemand daadwerkelijk loonsverhoging kan en zal krijgen ligt bij HR en het beleid dat daarin gevoerd wordt.
Dus HR beslist en de manager heeft maar uit te voeren.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10