Young professionals gebruiken maatschappelijke uitdagingen voor innovatie
9 november 2015 -
Meer dan 50 young professionals van bedrijven als Siemens, DSM en Nationale Nederlanden hebben in Den Haag met elkaar gewerkt aan een betere wereld en nieuwe groei van hun bedrijf.
Aan de hand van de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties hebben zij concreet richting gegeven aan de rol en impact van de grootste werkgevers van het land. Het gaat bij innovatie tegenwoordig dan ook niet meer alleen over ondernemerschap en technologie, maar vooral ook om de maatschappelijke relevantie en toegevoegde waarde van nieuwe producten of diensten.
Corporate Social Entrepreneurship
Op donderdag 5 november vond de bijeenkomst plaats over Corporate Social Entrepreneurship (CSE). Met meer dan 50 deelnemers van 40 verschillende grote bedrijven in Nederland, waaronder PostNL, ING, Enexis en VolkerWessels hebben zij samen nagedacht en actie ondernomen om met de kwaliteiten van hun organisatie een bijdrage te leveren aan de nieuwe Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. De bijeenkomst vond plaats bij Siemens Nederland, in ‘Impact City’Den Haag.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Maatschappelijke Verantwoord Ondernemen (of CSR) wordt door young professionals dan ook gezien als een kans voor nieuwe producten, diensten en business modellen en een mogelijkheid voor meer betekenisvol werknemerschap. Ook grote bedrijven zien, net als sociale ondernemingen, dan ook meer en meer hun maatschappelijke verantwoordelijkheid onder ogen en weten dit succesvol om te buigen naar een bron voor innovatie en continuïteit voor hun bedrijf.
Social Entrepreneurship Marieke den Nijs, directeur van Outside Inc., over: "Nieuwe groei van bedrijven zit altijd in de hoek van maatschappelijk relevante innovaties. Young professionals zijn vaak de aanjagers en dragen hiermee bij aan nieuw verantwoord leiderschap."
"Voorheen dacht ik dat 'Social entrepreneurship" voor geld geven aan doelen stond, na deze voor mij inspirerende sessie begrijp ik dat het geen éénrichtingsverkeer is en dat ook ik bij kan dragen aan de impact van Nationale Nederlanden als "Social Intrapreneur," licht Berend Dommering, Innovatiemanager van Nationale Nederlanden en actief lid van ICA toe.
"Maatschappelijke vraagstukken laten zich niet in isolatie oplossen, en dus is samenwerking tussen waardeketen partijen vaak noodzakelijk om tot een duurzame oplossing te komen. Het verbinden van young professionals met deze passie en de juiste maatschappelijke, ondernemende mindset is dan een mooie kans die DSM graag oppakt," licht Sjoerd de Jager, Innovation Excellence Advisor bij DSM toe.