9 november 2015 -
De invloed van data op bedrijfsprocessen wordt steeds groter, zowel bij grote als bij kleine ondernemingen. Dat blijkt uit een onderzoek van Graydon en Credit Expo onder 305 credit management professionals.
Opvallend is dat bedrijven data-analyse vooral inzetten als defensief instrument. Slechts in beperktere mate wordt data ook gebruikt voor offensieve doeleinden zoals het verhogen van de klanttevredenheid of het creëren van meer leads.
Investeren in data
Frans van den Heuvel, specialist Research en Learning bij Graydon: "Dat de impact van data op het Nederlandse bedrijfsleven exponentieel groeit, is een understatement. Uit ons onderzoek blijkt dat niet alleen grote maar ook kleine ondernemingen meer in data gaan investeren. Bovendien verwachten credit managers dat data-analyses al op heel korte tijd een grote impact zullen hebben op hun vak. Enerzijds merken we dat ze data momenteel inzetten als defensief instrument om bedrijfsrisico’s te vermijden. Anderzijds is het opvallend dat bijna de helft van de ondernemingen een sterk vertrouwen heeft in het gebruik van data om bedrijfsprocessen te optimaliseren. Daarnaast merken we een groeiende bewustwording over het feit dat data-analyse ook een enorm potentieel biedt om nieuwe groeikansen te signaleren en om beter zaken te doen."
Belangrijkste conclusies uit survey
Het onderzoek van Graydon en Credit Expo werd uitgevoerd naar aanleiding van de beurs Credit Expo die vandaag in Nederland plaats vindt en vorige maand ook in België werd gehouden. Het onderzoek onder de 305 credit management professionals in Nederland en België bevat een aantal belangrijke conclusies:
53 procent van de respondenten verwacht dat de investeringen in data in de toekomst zullen toenemen.
Een kwart van hen zegt momenteel niet over de voldoende data te beschikken om een goed credit managementbeleid te voeren.
Een grote meerderheid van de respondenten (73,58 procent) zegt ook geen gebruik te maken van specifieke analysesoftware om de eigen data te analyseren.
Toch vindt bijna 70 procent van de respondenten die analysesoftware gebruiken, dat data de credit managementprocessen heeft verbeterd, 30 procent vindt dat de processen hierdoor zijn vereenvoudigd en zestien procent vindt ook dat dankzij data het credit managementproces goedkoper is geworden.
Er is tot slot ook nog onvoldoende synergie er op het vlak van data-analyse en data-uitwisseling tussen de verschillende afdelingen binnen het bedrijf.