zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zoekmachine Optimalisatie als Onderdeel van de Marketingstrategie

6 november 2015 - Vindbaar zijn en de juiste informatie bieden via internet is tegenwoordig cruciaal voor de marketingstrategie van zowel kleine als grote bedrijven. Goede zoekmachine optimalisatie wordt steeds belangrijker en de behoefte hieraan zal alleen maar toenemen.

Volgens zoekmachine optimalisatie specialist Romano Groenewoud zou ieder bedrijf er goed aan doen om liever vandaag dan morgen met dit principe te beginnen. Groenewoud: "Voor ieder bedrijf is tegenwoordig de website het visitekaartje. Anno 2015 is dit hét middel om aan klantenwerving te doen en deze klanten ook te behouden. Vraag aan de gemiddelde persoon waar ze hun nieuwste smartphone of televisie gekocht hebben en het meest gehoorde antwoord zal zijn: via internet. Dit hoeft niet altijd te betekenen dat de daadwerkelijke bestelling via internet gedaan is, maar in de meeste gevallen zal er op zijn minst wat internet research vooraf gegaan zijn aan een aankoop."


 
De Moderne Marketingstrategie
Groenewoud: "Binnen de marketingwereld wordt constant geanticipeerd op marktveranderingen. Het internet is belangrijker dan ooit en marketingmanagers spelen hier op in door zogenaamde ‘zoekmachinemarketing’ toe te passen. Het is een continue doorlopend proces dat ook nog eens vaak aan verandering onderhevig is. Google, Yahoo en de andere grote zoekmachines worden almaar slimmer en hier moeten marketingmanagers hun strategie steeds op aanpassen. Het doel is om de verschillende zoekmachine optimalisatie technieken effectief te gebruiken om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te verschijnen, wat op zijn beurt leidt tot meer potentiële klanten. Immers: onderzoek wijst uit dat bij meer dan de helft van de zoekopdrachten het bovenste zoekresultaat aangeklikt wordt. Meten is weten: het is niet ongebruikelijk om het aantal pageviews als kritieke succesfactor te gebruiken. Het is mijns inziens een cruciaal onderdeel van de groeistrategie."
 
Optimaliseren van de Website
Waar voor Groenewoud het optimaliseren van websites is begonnen als een hobby, kan hij zich nu een specialist noemen in dit vakgebied. Groenewoud: "Het is iedere keer weer goed om te zien dat het ook echt werkt, en dat de online inspanningen die je doet zich op de lange termijn offline uitbetalen. Want dat is uiteindelijk het doel: meer website bezoekers, meer potentiële klanten, meer omzet."
Een vijftal principes die u kunt gebruiken om uw website beter vindbaar te maken en een betrouwbare uitstraling te geven:
 
  • Zoekwoorden onderzoek. Uw website moet een antwoord geven of aan een behoefte voldoen. Het is zaak om erachter te komen waar uw potentiële klanten op zoeken, om vervolgens deze zoekwoorden in uw website op te nemen.
  • Concurrentie analyse. De concurrentie zit niet stil en zal ook via het internet meedingen naar klanten. U kunt onderzoek doen naar hoe de websites van de concurrentie in elkaar zitten, welke zoekwoorden ze gebruiken en welke strategieën ze toepassen. Met een effectieve strategie bent u ze vervolgens te slim af en eindigt u hoger in de zoekresultaten.
  • On-page optimalisatie. Dit wil zeggen dat uw zoekwoorden op de juiste plekken staan op de website. Het houdt ook in dat uw website op een bepaalde manier ontworpen en gestructureerd is zodat de zoekmachines deze eenvoudig kunnen doorzoeken. Denk verder aan het gebruik van relevante afbeeldingen en het gebruik van synoniemen voor uw zoekwoorden.
  • Content. Misschien wel het belangrijkste onderdeel is het plaatsen van relevante content. Iemand die op zoek is naar een nieuwe fiets zal baat hebben bij een online prijslijst en een vergelijking tussen verschillende fietsen. Iemand die zoekt naar juridisch advies zal meer hebben aan een artikel of YouTube filmpje waaruit uw kennis en professionaliteit blijkt. Met een goede analyse van uw publiek komt u te weten aan welke soort content zij behoefte hebben.
  • Links. Google hecht heel veel waarde aan kwalitatief goede links die afkomstig zijn van autoriteitswebsites. Wanneer u een artikel plaatst met tips over voetbal en de website van Johan Cruijff besluit hiernaar te linken, dan wordt uw website in de ogen van Google automatisch ook waardevoller.
  •  
     Doorsturen   2 reacties  

     

    Laatste nieuws

     Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
     Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
     Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Zalando en Wikipedia overall winnaars SEO Benchmark onderzoek 2014
     Budget zoekmachinemarketing stijgt
     Wie 'vergeten' wordt in google.nl zit nog wel in google.com
     De invloed van de Net-generatie en de dominantie van Google
     Acht eigenschappen van effectieve (Google)managers
     
     
    reacties
     
    Joost Gangelen  |   | 
    12-11-2015
     | 
    14:27 uur
    Zoekmachine optimalisatie zou eigenlijk de basis moeten zijn van iedere website, zo niet van het hele bedrijfsplan. Je kan perfect voorbereiden hoe je website en assortiment wordt ingedeeld bijvoorbeeld. Duidelijke structuur is ook zeer belangrijk in mijn opinie.
    Martijn  |   | 
    11-10-2016
     | 
    10:18 uur
    Leuk artikel dat de basis van zoekmachine marketing duidelijk weergeeft.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10