Drie randvoorwaarden voor succesvolle online marketing
13 november 2003 -
Online marketing kan alleen met succes bedreven worden als de juiste soort en hoeveelheid offline ondersteuning er is. Uit uiteenlopend onderzoek concludeert de HPI Research Group dat succesvolle e-marketing alleen haalbaar is als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
Het gaat om de volgende drie randvoorwaarden, aldus HPI.
1. Menselijke interactie Er moeten menselijke interactie en ondersteuning zijn bij de online campagne. Klanten willen - bijvoorbeeld voor vragen of assistentie - contact kunnen hebben met mensen van vlees en bloed. Vaak is een telefoonlijn of callcenter voldoende.
2. Multichannel benadering Internet mag niet het enige verkoop- of distributiekanaal zijn. De boodschap en de dienst of product moeten ook via andere kanalen te krijgen zijn.
3. Meer macht voor de klant Bedrijven moeten zich goed realiseren dat online campagnes gepaard gaan met tweerichtings communicatie. De klant verwacht en krijgt meer macht, inbreng, zeggenschap en transparantie.
Bron:Marketing Online
Het 2e punt geldt uiteraard niet voor Webwinkels. Een ander belangrijk punt is de gebruiksvriendelijkheid van de website. Als er meer website bezoekers worden gegenereerd door Online Marketing, maar de website schrikt bezoekers af, dan is er alsnog weinig resultaat.
Interessant artikel. Zo zie je maar dat de ontvangers van online marketing altijd van vlees en bloed zijn. Dit moet je als online marketeer altijd in het achterhoofd houden als je een campagne opzet.
Verder ben ik het helemaal eens met het tweede punt van de multichannel benadering. De klant moet altijd de mogelijkheid hebben om het product online of offline te kunnen bestellen.
Zelfs zonder offline ondersteuning kun je succesvol zijn in je online marketing. Zo kun je gebruik maken van diverse kanalen binnen de online marketing om je zichtbaarheid te vergroten. Zo kun je producten verkopen via Marketplaces en Affiliates om je online vindbaarheid te maximaliseren. Om dit te ondersteunen kun je gebruik maken van Chatbots of Chatfuncties waardoor een telefoonlijn of callcenter niet noodzakelijk is.