Luchthavens verwachten dit jaar 8,7 miljard dollar te investeren in IT
2 november 2015 -
In 2015 verwachten luchthavens wereldwijd in totaal 8,7 miljard dollar te investeren in IT. Dit komt neer op een budget van gemiddeld 6,25 procent van de totale omzet. Vorig jaar was dit nog 5,82 procent.
Dit blijkt uit het jaarlijkse Airport IT Trends-onderzoek, in opdracht van SITA en Airports Council International (ACI) en in samenwerking met Airline Business. Uit het onderzoek blijkt dat bijna driekwart (73 procent) van de luchthavens het beter verwerken van passagiersstromen als één van de belangrijkste redenen ziet om te investeren in IT, ten opzichte van 59 procent vorig jaar. Daarnaast vindt 84 procent dat de veiligheid van de passagiers en de luchthaven prioriteit moet krijgen bij IT-investeringen, tegenover 76 procent vorig jaar.
Beacons
De komende drie jaar wil 80 procent van de luchthavens beacons inzetten om passagiers op basis van hun locatie diensten aan te bieden. Een voorbeeld hiervan is het tonen van de beste looproutes door de luchthaven. Ook wil 74 procent beacons gebruiken om passagiers notificaties te bieden. Daarnaast wil meer dan de helft van de luchthavens in 2018 sensoren hebben geïmplementeerd op verschillende punten in de luchthaven, zoals bij de incheckbalie, bagageband, security, wachtruimtes en bij het boarden. Op deze manier willen ze inspelen op de komst van ‘Internet of Things’ op luchthavens.
Mobiele diensten
Daarnaast wordt er meer geïnvesteerd in mobiele diensten; 91 procent van de luchthavens is van plan een mobiele applicatie te bieden waarmee passagiers zich door de luchthaven kunnen navigeren. Daarnaast wil 83 procent real-time notificaties bieden met actuele reisinformatie, zoals lokale verkeersinformatie of wachttijden bij de terminal.
Self-service
Luchthavens hebben de afgelopen periode flink geïnvesteerd in self-service kiosken. Negen van de tien luchthavens beschikt tegenwoordig over self-service check-in kiosken, ten opzichte van 75 procent in 2014. Daarnaast biedt 42 procent van de luchthavens passagiers de mogelijkheid om zelf bagagelabels uit te printen, waarna ze hun bagage af kunnen geven bij een bagage drop-off punt. Tegenwoordig zijn er op 50 procent van de luchthavens (on)bemande bagage drop-off punten beschikbaar.
Sensortechnologie
De komende drie jaar willen luchthavens de operationele efficiëntie verbeteren door de bovengenoemde sensortechnologieën in te zetten voor business intelligence initiatieven. Door bijvoorbeeld real-time informatie over assets en resources te gebruiken, willen luchthavens sneller en effectiever reageren op gebeurtenissen. Luchthavenmedewerkers maken steeds vaker gebruik van mobiele devices, maar ook luchtvaartmaatschappijen spelen in op het toenemende gebruik van mobiele devices door relevante data te verzamelen. In 2018 zal meer dan 60 procent van de luchthavens medewerkers via hun mobiele device toegang verschaffen tot informatie over operationele problemen op de luchthaven, oftewel IROPS, zodat luchthavens in staat zijn sneller te reageren op gebeurtenissen.
Smart luchthavens
De resultaten van het onderzoek tonen aan dat de luchthavens de komende drie jaar willen investeren in het creëren van 'smart luchthavens'. Zo krijgt het verbinden van mensen en devices door het inzetten van sensoren steeds meer aandacht. Daarnaast wordt er geïnvesteerd om de data die hieruit voortvloeit in te zetten om betere en snellere beslissingen te nemen. Momenteel heeft bijvoorbeeld bijna een derde van alle luchthavens op lokaal niveau Collaborative Decision Making (CDM) geïmplementeerd en is 34 procent van plan om dit voor 2018 te introduceren. Een uitgebreidere versie, A-CDM waarbij de luchthaven is verbonden aan regionale luchtverkeersmanagement, luchtvaartmaatschappijen en andere systemen, wordt de komende drie jaar eveneens uitgerold bij 34 procent van de luchthavens. Op dit moment is dit bij slechts veertien procent van de luchthavens aanwezig.
Passagiers
"Passagiers hebben voor luchthavens altijd een hoge prioriteit. Daarbij komt kijken dat technologie steeds meer wordt gezien als het belangrijkste hulpmiddel om de passagierservaring te verbeteren," zegt Matthys Serfontein, Vice President Airport Solutions van SITA. "CIO's van luchthavens besteden hun budgetten aan verschillende technologieën, zoals beacons, mobiele diensten en meer self-service diensten. Op deze manier willen ze inspelen op de veranderende verwachtingen van de 'connected reiziger’, terwijl ze tegelijkertijd goede dienstverlening willen bieden op de steeds drukker wordende luchthavens."
Het onderzoek is gepresenteerd tijdens het Europese ICT Forum in Athene. Verdere details over het onderzoek zijn hier beschikbaar. Op maat gemaakte data van alle industrie-enquêtes van SITA kunnen worden geraadpleegd via de IT Trends Hub.