zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Helft Nederlanders bereid gegevens te delen met verzekeraars

28 oktober 2015 - De hoeveelheid data die wordt opgeslagen door verzekeraars groeit exponentieel. Big data wordt steeds belangrijker om premies te berekenen en verzekeraars mogen daarin behoorlijk ver gaan.

oe completer het beeld van menselijk rijgedrag is, des te meer geld dit waard is. Dit blijkt uit onderzoek van goedkoopsteautoverzekering.net, die de toenemende rol van big data in de verzekeringsmarkt nader onder de loep neemt.



Premie berekenen met big data
Het gebruikelijke verdienmodel van verzekeren staat behoorlijk onder druk. Op dit moment kunnen premies nog worden berekend op basis van standaard persoonsgegevens. Maar gegevens over het rijgedrag zullen in de toekomst veel waardevoller zijn. Deze gegevens zullen worden gebruik voor technologische innovaties en hierdoor zullen consumenten minder schade rijden. In ruil voor een gunstigere premie is circa de helft van de Nederlandse autobezitters bereid om persoonlijke gegevens te delen met verzekeraars. Verzekeraars worden steeds creatiever om aan gedragsgegevens te komen.

Potentieel risico big data
Een van de grootste problemen van big data blijft privacy waarborging. Zodra er conclusies worden getrokken uit analyses van big data, wordt er niet altijd bij stil gestaan hoe een bepaalde conclusie tot stand is gekomen. Dit en correlaties tussen data die als ‘waarheid’ wordt beschouwd, kunnen voor misverstanden zorgen. Besluiten van verzekeraars op basis van gekoppelde big data gegevens, kunnen voor de consument gevolgen hebben. Het kan voorkomen dat klanten beperkte keuzemogelijkheden krijgen, doordat gedrag uit het verleden invloed heeft op het heden. Maar ook door ongelijkheid, werkloosheid, onverzekerbaarheid en zelfs discriminatie. Volgens goedkoopsteautoverzekering.net moeten mensen meer betalen wanneer ze niet willen dat organisaties gegevens over hun rijgedrag in het bezit krijgen.

Hoever mag een autoverzekeraar gaan?
Volgens het Juridisch Loket is het lastig te beoordelen waar de grens ligt. En dat In de Wet bescherming persoonsgegevens is vastgelegd hoe organisaties met persoonsgegevens om moeten gaan. Doordat het gebruik van data uit diverse bronnen toeneemt, wordt het voor de consument steeds onduidelijker hoe premies daadwerkelijk tot stand komen. De consument die het nog niet zeker weet om de gegevens van zijn of haar rijgedrag te delen, heeft hierdoor te weinig handvatten om een keuze te maken. De belangrijkste stap is vertrouwen. Het zou de klant ten goede komen als verzekeraars transparant zouden zijn en inzicht geven in het big data-proces, want wat verzamelen ze precies? Het consumentenvertrouwen groeit bij correct gebruik van klantgegevens waarbij de privacy van klanten goed wordt bewaakt.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

  'Big data zet verzekeraars aan het denken'
 OU-hoogleraar: 'Big data veroorzaken nieuwe industriële revolutie'
 Data krijgen langzaam voet aan de grond in Nederland
 Nederlands bedrijfsleven zet in 2015 fors in op big data
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10