23 oktober 2015 -
De digitale wereld is dichterbij dan ooit. Deze wereld, waarin technologieën zoals cloud, analytics en mobility centraal staan, biedt volop kansen voor bedrijven.
Veel richtingen biedt de nieuwe wereld echter niet: bedrijven die de digitalisering omarmen, kunnen een succesvolle transformatie doormaken. Bedrijven die dat niet doen, raken gegarandeerd achterop of zullen zelfs verdwijnen.
Veranderende arbeidskrachten
Het is overduidelijk dat de verschuiving naar de digitale wereld al in volle gang is. Er zijn bijvoorbeeld geen startups meer die zich richten op on premise-software en cloud en mobility zijn aan de orde van de dag. De huidige beroepsbevolking omvat dan ook veel mensen die digitaal goed ontwikkeld zijn. Internettoegang is voor hen vanzelfsprekend, net zoals het werken met verschillende sociale kanalen en mobiele apparaten.
Cyrill Tiwon, Director Solution Consulting Northern Europe bij OpenText: "De verwachting is dat deze beroepsgroep binnen een jaar maar liefst de helft van de beroepsbevolking beslaat. Enerzijds kunnen bedrijven van deze groep leren, maar anderzijds kunnen ze er ook op bouwen. Ik ben er zelfs van overtuigd dat deze digitale professionals de drijvende kracht vormen achter de komende verschuiving in werk."
Verschuiving naar digitaal
Deze verschuiving naar digitaal dwingt organisaties volgens Tiwon om de manier waarop zij omgaan met klanten te veranderen en nieuwe producten en diensten te ontwikkelen en aan te bieden. Daar hoort ook een nieuwe aanpak en verdeling van werk bij. "Analytics worden alomtegenwoordig en voegen intelligentie toe aan elk bedrijfsproces. Robots, smart machines en kunstmatige intelligentie veroveren hun plek binnen organisaties en automatiseren functies die vervangbaar zijn. Over een tijdje zullen we zien dat er wereldwijd twintig tot dertig miljoen functies samengaan of verdwijnen."
Van uitvoering naar kennis
Het verdwijnen van banen klinkt dramatisch, maar volgens Tiwon gaat het vooral om een verschuiving van uitvoerende functies naar functies die op kennis gericht zijn. "Er komt steeds meer behoefte aan specifieke vaardigheden zoals data-analyse en –beoordeling, probleemoplossend denken, creativiteit, communicatie en samenwerking. CEO’s zullen ook snel de kloof in vaardigheden herkennen als het gaat om technologie en kennisfuncties," stelt Tiwon.
Steeds meer bedrijven investeren dan ook in het vinden van de juiste mensen en richten zich vooral op twintigers, ook wel Millennials genoemd. Deze specifieke groep heeft specifieke eisen: ze willen werken op een transparante, sociale, mobiele en flexibele manier. Op het werk verwachten ze dezelfde tools als thuis om te communiceren, samen te werken en informatie te delen. Volgens Tiwon vormt deze groep de drijvende kracht achter de digitale transformatie. Bedrijven moeten deze professionals daarom aantrekken en hun digitale strategie hierop aanpassen.
Talent aantrekken en behouden
"Nu de zakelijke wereld opkrabbelt uit een periode van economische onzekerheid, is het belangrijk dat het management het juiste toptalent aantrekt en behoudt. Deze professionals zijn simpelweg nodig om zakelijke doelstellingen te behalen," stelt Tiwon. "Disruptie veroorzaakt door digitale technologie, globalisatie en de veranderende demografische opbouw zetten de arbeidsmarkt in beweging. Gelukkig zijn er verschillende stappen die bedrijven kunnen nemen om met deze ontwikkelingen om te gaan en de medewerkersbeleving te optimaliseren." Tiwon geeft de volgende drie tips:
1. Zorg voor een digitale werkomgeving.
Om succesvol te zijn is het essentieel dat organisaties medewerkers toegang geven tot technologie die hen het leven gemakkelijker maakt. Een bedrijf kan bijvoorbeeld zorgen voor mobiele toegankelijkheid, een intern, sociaal netwerk en digitale werving- en retentiestrategieën.
2. Sta open voor wereldwijde betrokkenheid
Digitale technologie zorgt ervoor dat alles en iedereen wereldwijd met elkaar verbonden is. Succesvolle bedrijven erkennen het belang hiervan, kijken verder dan de lokale markt en integreren relevante community‘s in hun bedrijfsstrategie.
3. Luister naar de verschillende generaties.
Bedrijven hebben te maken met een gevarieerde groep professionals en uiteenlopende wensen en behoeften. Elke generatie is belangrijk en bedrijven moeten hun werkomgeving aanpassen om in alle behoeften te voorzien.
Volgens Tiwon is digitale transformatie onoverkomelijk. "Het management moet de ogen open houden en flexibel genoeg zijn om om te gaan met de veranderende omstandigheden. Dat begint allemaal met de juiste houding. Veel bedrijven hebben de eerste stappen al gezet naar de digitalisering van hun organisatie. Bijvoorbeeld met innovatieve manieren om te communiceren en samen te werken. Het gebruik van moderne technologie is hierbij cruciaal."