zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Innoveer met disruptief denken

20 oktober 2015 - Dutchlabel start met brainstormsessies om wereldproblemen op te lossen en bedrijven weer te laten innoveren. Tien out-of-the-box denkers worden gekoppeld aan tien bedrijven, zoals Apple, Philips, IBM, maar ook Ahold, om tot vernieuwende concepten te komen.

Wat is disruptief denken?


Door de economische crisis zijn veel bedrijven op zoek naar nieuwe markten en vernieuwing om het hoofd boven water te houden. Maar als de financiële middelen opraken is men niet snel geneigd een nieuw pad in te slaan, laat staan om over vernieuwing na te denken. Vooral voor grote bedrijven is het moeilijk om te innoveren. Alles in de fabriek is op elkaar afgestemd, zodat wijzigingen niet of nauwelijks doorgevoerd kunnen worden. Het conceptbureau Dutchlabel heeft een denktank, ‘A cup of concept’ genaamd, in het leven geroepen die gespecialiseerd is in disruptief denken oftewel out of the box- denken. Disruptief betekent ontwrichtend en totaal anders ingestoken. Zo kan een nieuw klein concept in korte tijd een bestaand, groot en log begrip van de markt verdringen. De oude gevestigde orde staat verlamd toe te kijken wat er gebeurt. Disruptieve nieuwkomers weten niet alleen meer toegevoegde waarde te bieden, ze hanteren ook vernieuwende businessmodellen en veranderen daarmee de regels van het spel. Denk aan concepten als Uber, Skype, Spotify en Kickstarter. Met disruptief denken kunt u uw bedrijf innoveren door te kijken naar megatrends, latente behoeften van doelgroepen, relevante maatschappelijke issues en het DNA van uw bedrijf daaraan koppelen, zodat u weer waarde gaat toevoegen aan de samenleving.
 
Wat is de toegevoegde waarde?
Disruptief denken doet u met uw linker en je rechter hersenhelft tegelijk. 95 procent van de mensen is linksbreinig en getraind in analytisch denken. Vijf procent van de mensen is rechtsbreinig en creatief. Maar heel weinig mensen kunnen hun beide hersenhelften in balans brengen. Albert Einstein was zo iemand. Hij had een hele brede middle cortex, waarbij er veel kleine bloedvaatjes van de ene hersenhelft naar de andere helft liepen. Daarmee kon hij nieuwe ontdekkingen doen die anderen niet zagen en krijg je innovatie die ertoe doet.

Disruptieve supermarktscan
Als we disruptief denken nu inzetten voor supermarkten dan scannen we voortaan niet meer de producten, maar de mensen die binnenkomen. Als we nu naar een supermarkt gaan krijg je bij de kassa vaak een tweede product gratis of voor de halve prijs. We nemen het mee in de wetenschap dat we het thuis tegen heug en meug opeten of zullen weggooien. Van de meeste merken zijn er niet één of twee, maar liggen er wel acht in het schap. Hetzelfde product, maar dan met een ander smaakje. Veel en meer, maar niet meer toegevoegde waarde voor ons als mens. Waarom is er geen scan bij de supermarkt die scant of u een tekort hebt aan vitamine C of ijzer? Dan kunt u direct doorlopen naar de sinaasappelen of een biefstuk halen. Dat is toegevoegde waarde bieden en iets betekenen voor de samenleving waar iedereen iets aan heeft.

Voetballen voor licht
Een ander voorbeeld van disruptief denken is een voetbalproducent die voetballen ontwikkelt die zichzelf opladen tijdens het voetballen. Kinderen in ontwikkelingslanden kunnen de hele dag lekker buiten voetballen en ’s avonds steken ze een lamp in de voetbal en kunnen ze hun huiswerk maken, zelfs als er verder geen elektriciteit is. Dat bedoelen we met het leveren van toegevoegde waarde.

Brainstormsessies
Bedrijven van de toekomst brengen vernieuwing, zijn in staat hun DNA te koppelen aan latente behoeften van doelgroepen en megatrends, lossen een relevant maatschappelijk probleem op en zijn daarom van grote betekenis voor de samenleving. Dutchlabel gaat brainstormsessies organiseren met out of the box-denkers en zorgt ervoor dat bedrijven weer kunnen groeien, zodat ze weer echt onderscheidend zijn en betekenis geven aan de samenleving. Tijdens de brainstormsessies worden er tien bedrijven aan elkaar en aan tien bijzondere disruptieve denkers gekoppeld om gezamenlijk tot innovatieve concepten te komen. Denk hierbij aan bedrijven als universiteiten, technische bedrijven, retailers, verzekeraars en leveranciers die elkaar aanvullen en versterken. De deelnemende bedrijven mogen gebruik maken van de ontwikkelde concepten. Bedrijven kunnen ook zelf vraagstukken indienen waar de disruptieve denkers oplossingen voor kunnen bedenken.
 
Op acupofconcept.com staan enkele voorbeelden van disruptieve oplossingen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Veel ruimte voor doorsnijdende en verbindende initiatieven
 Dilemma: innovatie of optimalisatie van de dienstverlening?
 Succesvol innoveren: het geheim van Israël
 De vijf meest inspirerende quotes over innovatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10