zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Injecteer Silicon Valley in uw organisatie met intrapreneurship

20 oktober 2015 - Elk decennium heeft zo zijn eigen voorbeeldbedrijven. In jaren twintig keken veel ondernemers op naar Ford, in de jaren tachtig sprak Virgin erg tot de verbeelding, en in de zeroes was Apple een lichtend voorbeeld.

Hoe dit decennium de geschiedenis in zal gaan weten we pas over een jaar of vijf, maar er is wel al iets te zeggen over het sóórt bedrijven dat nu de toon zet: de ‘disruptors’. Uber, Airbnb, Netflix. U heeft het rijtje al vaak langs zien komen; er zijn steeds meer voorbeelden van bedrijven die binnen no-time een complete industrie grondig veranderen (hoe lang is het geleden dat u een dvd hebt gekocht?). Niet voor niets benoemde Gartner onlangs de startersmentaliteit als één van de belangrijkste IT-trends voor de komende jaren.



Flexibiliteit
Niet zelden dagen ze gevestigde bedrijven uit die vele malen groter zijn, met een marketingbudget dat het veelvoud is van dat van de uitdagers. Volgens Erik de Muinck Keizer, Country Manager van Google for Work, is het voordeel dat uals marktleider traditioneel had omgeslagen in een nadeel: "Hoe groter de organisatie, des te minder flexibel u bent om in te spelen op veranderingen. Innovatie komt steeds vaker uit start-ups en de ‘corporates’ hebben het nakijken."

Uitzonderlijke organisaties
Dit komt volgens De Muinck Keizer goed tot uitdrukking in de lijst met 100 meest exponentiële organisaties ter wereld: "Wat al deze bedrijven gemeen hebben dat ze minstens tien keer zo goed presteren als hun concurrenten. Het overgrote deel van deze bedrijven is de afgelopen vijftien jaar opgericht, met een paar uitzonderingen, waarvan General Electric (1890) en The Guardian (1821) de meest opvallende zijn."
Maar hoe kunt u er nu als ‘oudkomer’ voor zorgen dat u toch de slagkracht houdt om concurrerend te blijven? "GE is beroemd om zijn innovatie op basis van crowdsourcing. The Guardian heeft, beter dan welke uitgever ook ter wereld, de vertaalslag weten te maken van uitgeven op papier naar online publishing. Journalisten krijgen de ruimte om lezers al vroeg te betrekken bij hun verhaal; denk aan de bonnetjesaffaire in het Britse Lagerhuis, waarin lezers werden opgeroepen om samen met journalisten door declaraties van parlementariërs te doorzoeken. Beide bedrijven zien innovatie als iets wat van onderaf moet komen, en niet wordt opgelegd door het management of de R&D-afdeling. Voor grote organisaties is innovatie vaak een taak van projectgroepen die werken volgens vastomlijnde processen. De belangrijkste kennis en creatieve ideeën zitten vaak in de haarvaten van de organisatie."

Intrapreneurship
De grote vraag is dan natuurlijk: hoe zorgt een manager ervoor dat die ideeën niet blijven steken in die haarvaten, maar boven komen drijven? De Muinck Keizer: "Een managementprincipe dat erg in zwang was in de jaren negentig en nu weer aan populariteit wint, is het zogeheten ‘intrapreneurship’. Het woord verraadt het eigenlijk al: het gaat om het creëren van ondernemers (entrepreneurs) in u eigenlijk organisatie (‘intra’). Het idee: u zet een groepje creatieve en innovatieve geesten bij elkaar en geef ze tijd en budget om ideeën uit te werken.
Intrapreneurship zou wel eens de meest effectieve manier kunnen zijn voor de oudkomers in onze economie om het op te kunnen blijven nemen tegen start-ups. Goede, nieuwe ideeën moeten niet op een plank worden gelegd, maar meteen in de praktijk worden gebracht; anders doet een ander het."
Bij Google krijgen medewerkers al jaren de mogelijkheid om twintig procent van hun tijd te besteden aan innovatie – zo is Gmail bijvoorbeeld ooit ontstaan. Adobe nodigt medewerkers uit om een rode doos met 1.000 dollar aan te nemen waarmee ze aan nieuwe ideeën mogen werken. Hoe ze dat doen, mogen ze helemaal zelf weten.

Mobiele devices
"Het is niet voor niets dat intrapreneurship juist nu weer boven komt drijven," aldus De Muinck Keizer. "Aan de ene kant is er de noodzaak, aan de andere kant is het ook steeds gemakkelijker om teams uit te rusten met de tools die ze nodig hebben. Als ze (al dan niet) mobiele devices tot hun beschikking hebben, kunnen ze aan de slag, en dat is eigenlijk precies hoe de meeste start-ups beginnen. Met een laptopje op zolder. Samenwerken doe u in de cloud; u hoeft geen dure softwarelicenties te kopen, maar kunt als team online samenwerken aan een plan, presentatie of begroting."

Kennis delen
Onderzoek wijs zelfs uit dat bijna driekwart (73 procent) van de medewerkers denkt dat de organisatie innovatiever zou zijn als medewerkers beter en flexibeler zouden kunnen samenwerken. Een nog groter deel van de beroepsbevolking (88 procent) geeft aan dat kennis delen en online samenwerken hun werk leuker maakt.
"Eigenlijk gaat intrapreneurship niet om stimuleren of iets mogelijk maken: het gaat erom dat u uw medewerkers niet meer tegenhoudt om te innoveren. Wie een goed idee heeft, moet onderweg zo min mogelijk barrières tegenkomen. Elke budgetaanvraag, verzoek om tijd te mogen steken in de ontwikkeling van een nieuw concept en presentatie aan het managementteam is een nieuwe mogelijke horde op weg naar innovatie.
Wie een beetje van Silicon Valley wil organiseren in zijn organisatie, moet beginnen met het wegnemen van barrières."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederland scoort wereldwijd goed op ondernemende werknemers
 Nederland telt relatief veel ondernemende werknemers
 Intrapreneur: proactief, innovatief en gaat risico’s niet uit de weg
 Nederlandse werknemer is ondernemend typetje
 
 
reacties
 
Judith van der Westen  |   | 
6-10-2016
 | 
17:29 uur
Inderdaad: bedrijven en starters kunnen van elkaar profiteren door intern ondernemerschap te stimuleren. Meltwater heeft daar zelfs beleid van gemaakt: we zoeken ZZP-ers die geschikt zijn als ´intrapreneurs´. Wij hanteren vijf principes om deze mensen én ons bedrijf ondernemend te laten blijven, alsof we nog een prille start-up zijn:

1. Stimuleer ontmoetingen
Start ups gedijen door het ontwikkelen van relaties in de markt. We zorgen dat we veel buiten de deur zijn, want daar gebeurt het. Zo weten we wat onze klanten en partners bezighoudt en weten we wat de concurrentie doet.

2. Stimuleer initiatieven
Echte intrapreneurs omarmen (technologische) vernieuwingen, lossen problemen op en zoeken altijd verbeteringen. Moedig dat aan, bied de middelen en laat duizend bloemen bloeien.

3. Opleiding, opleiding, opleiding
Een lerende cultuur is essentieel. Zorg voor voldoende (digitale) opleiding en ontwikkeling. Externe opleidingen, maar ook interne, met regelmatige Webinars door senior executives en trainingen door afdelingen over hun deskundigheid, leerervaringen en aanbod.

4. Voorbeeldfiguren
Stel de intrapreneurs en hun projecten centraal in het beleid en bij het leidinggeven. Een sterke en zichtbare focus op intrapreneurs en hun projecten, trekt de gehele bedrijfscultuur in de juiste richting en is een stevige stimulans. Een ondernemende cultuur werkt als een magneet op de talenten die we zoeken en ondersteunt HRM.

5. Goed voorbeeld doet goed volgen
Intrapreneurship begint bij de leiding. Meltwater zelf bijvoorbeeld, is ontstaan in de digitale wereld en bouwt daaraan mee. Dan is het niet genoeg om alleen bevoegdheden te geven (empowerment), initiatieven te stimuleren en een lerende omgeving te bieden. Onze seniors moeten ook volledig op de hoogte zijn van de laatste technologische ontwikkelingen en overtuigd zijn van de waarde van nieuwigheden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10